Logga Underbara Clara

Kategori: Claras jul

Datumfilter
Datumfilter

7 december, 2014

Igår tog vi det väldigt lugnt och sysselsatte oss mest inomhus. Folke roade sig bland annat med att sitta i sin barnstol vilket är ett stort äventyr för en fyramånaders.

I Bertils rum julpyntade vi lite mer. Dessa fina pappersdekorationer är från femtiotalet tror jag. Brukar sätta upp dem varje jul

Och förstås tomtekalendern vi alltid hade uppe när vi var små.

Ute fick Jakob och Albin äntligen färdigt växthuset. Till våren drar vi över plast och i sommar blir det 300 kvadratmeter tomat och gurkodling här inne! Och på vintrarna ska hönsen få bo i växthuset. De gillar ju inte att vara ute när det är snö men om de får vara under tak och sprätta runt i halm kommer de trivas jättebra! Plus att de då hjälper oss att gödsla marken.

Inomhus har lite mer julgrejer fått komma fram. Som den fina, stora julkyrka jag fann på en antikaffär i somras för trettio kronor. Bästa tillfället att fynda julpynt är ju faktiskt på sommarloppisar när ingen annan är intresserade av att köpa sådana grejer.

Jag la in en ledljusslinga i kyrkan så nu lyser den så fint!

Ute var himlen alldeles blårosa och vacker!

Och när det blev mörkt tände jag och Bertil tomtebloss – för att tomtebloss typ är det finaste som finns!

Och på natten innan jag skulle gå och lägga mig stod jag i fönstret i vårt nersläckta hus och tittade på norrskenet som spelade över himlen. Första norrskenet för vintern är alltid magiskt!

4 december, 2014

Kanderade äpplen är juligt och snyggt som tusan. Och ganska gott. Men framförallt snyggt. Om det vill sig illa blir man tandlös på kuppen men det kan det ju vara värt på grund av den totala snyggheten.

Du behöver:

3 dl strösocker

1 1/2 dl vatten

1 msk glykos (säljs på apotek)

Små äpplen och blompinnar

Gör så här:

Koka ingredienserna i en kastrull på svag värme tills bladningen har löst sig. Testa om sockerlagen är lagom hård genom att doppa en blompinne och sedan skölja den i vatten. Lagen ska då stelna. Doppa äpplena i smeten och snurra runt. Ställ dem på ett inoljat bakplåtspapper och låt kallna. Ät med risk för liv och lem

• Inlägget är ett annonssamarbete med Panduro Hobby •
3 december, 2014

Jag älskar gammaldags julpynt av papper – tänk Fanny och Alexander möter Barnen i Bullerbyn. Förr hade man ju inte råd med så mycket pynt så man fick göra fint med enkla medel. Som papper till exempel! Och jag tycker att det finns en väldigt charm i dessa enkla men finurliga papperspyssel som man viker själv. I år har jag tänkt pynta hela huset med dem. Och nu ska jag visa fem olika papperspynt för julgranen. Flera av dem passar dessutom perfekt att göra tillsammans med barn!

Tomteluva, Papperspumlor, Smällkarameller, Hjärtkorgar och kräppänglar…

Först ut – och kanske enklast – är tomteluvan. Lägg ett runt fat på ett papper och rita av fatet. Klipp ut cirkeln och dela den på mitten så att du får två halvcirklar. Snurra halvcirkeln till en liten strut och limma ihop skarven.Fäst en tråd i struten så att den går att hänga upp. Lägg ihop fyrdubbelt silkespapper (10x 20 cm) och vik det som ett dragspel i veck som är 1/2 cm breda. Lämna en skarv på 2 centimeter på slutet. Klipp sedan smala remsor rakt över dragspelet. Men lämna en liten bit överst på pappret så att remsorna håller ihop. Veckla sedan ut och fäst remsorna med silksepapper inuti struten med lite papperslim. (Jag använde papper 362144 och silkespapper 670005)

Klassiska smällkarameller med bokmärken är himla fina tycker jag! Speciellt om man gör dem lite mindre och smalare än de brukar vara. Som stomme använde jag styvt papper som jag formade till en cylinder. Lägg ihop fyra lager silkespapper. De ska vara tre gånger längre än cylindern. Lägg cylindern mitt på pappret och dra streck där den slutar på varje sida. Då vet du hur långt du ska vika pappret. Vik sedan ena sidan till ett dragspel, i 1 cm tjocka veck. Ända tills du kommer till strecket. Vik sedan pappret ifrån andra hållet på samma sätt.  Klipp sedan ½ cm breda remsor utmed hela viket. Då får du fransars av silkespapper.  Lägg sedan cylindern ovanpå silkespappret och rulla in den i silkespappret. Fäst genom att limma fast ett bokmärke på skarven. Skaka ut karamellens fransar och knyt sedan snören runt dem så att de håller ihop fint. (Och är denna beskrivning obegriplig så finns det instruktionsfilmer på youtube om du googlar). Jag använde silkespapper 670005, papper  362144 och bokmärke 650116

Kräppänglar är världens enklaste att göra! Ta ett kräppappersark – ca 30×50 cm stort. Vik hela arket som ett dragspel så att det blir 30 centimeter långt och 1 centimeter brett. Klipp sedan det hopvikta arket i två delar. Den ena ska vara 20cm lång och den andra 10 cm. Vik ihop den långa biten på mitten. Vik ihop den korta och fäst den ovanpå. Vira en tråd kring de båda pappersbitarna så att de hålls ihop. Fäst ett snöre i tråden och hänga upp ängeln i granen. Jag använde vitt kräppapper 675811 men det finns i grönt och rött också.

Här i norrland heter julkulor pumlor och de allra finaste gör man av papper! Klipp tolv pappersremsor som är 1/2 cm breda och 15 cm långa. Ta hål i båda ändarna av dem. Lägg remsorna i en trave och fäst ihop traven med jungfruben i båda ändarna. Dra sedan försiktigt isär remsorna och forma dem till en boll Det är lite pilligt! Fäst sedan en tråd i jungfrubenen så att du kan hänga papperspumlan i granen. Jag använde papper 362144 och håltaången 515204 för att göra hål. Men man kan förstås ta hål utan håltång också!

Sist av allt kommer hjärtkorgen och det är omöjlig att med ord beskriva hur man gör, så jag gjorde en liten skiss (förskräckligt ful men ändå) som jag hoppas ska hjälpa till! Tänk på att använda glanspapper till detta då det blir lättare att fläta. Jag använde glanspapper 125116

När hjärtat flätats ihop som i punkt fyra klipper man en remsa av glanspapper som man fäster i hjärtat så att det kan hänga.

Idag har jag serietillverkat en massa exemplar av dessa fem olika julgransprydnader tillsammans med Bertil.  Och efter att ha testat att göra dem med barn kan jag konstatera att kräppängeln, tomteluvan och smällkaramellen är alldeles lagom avancerade för en snart fyraåring att hjälpa till med!

Inlägget är ett annonssamarbete med Panduro Hobby

 

3 december, 2014
Små gula saffransskorpor i glasburk med lock.

Dessa goda saffransskorpor svängde jag ihop idag! Är så himla gott att ha till frukostteet eller trefikat.

Saffranskorpor

Portioner

ca 20 – 30 st

Tid

ca 60 minuter

Ingredienser

  • 100 g smör

  • 1 g saffran

  • 2 st ägg

  • 1.5 dl strösocker

  • 5 dl vetemjöl

  • 1.5 tsk bakpulver

  • 2 dl grovhackad sötmandel

Gör så här

  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Mortla saffran tillsammans med lite strösocker. Lägg det i en kastrull tillsammans med smöret. Smält det. Häll över i en bunke och rör ner äggen.
  • Grovhacka mandeln och blanda med de torra ingredienserna och vänd ner det i bunken.
  • Forma degen till 3 längder och lägg dem på en plåt. Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 25 minuter.
  • Ta ut dem och sänk temperaturen till 125 grader. Skär längderna i 1 centimeter tjocka skivor och lägg tillbaka dem på plåten. Torka skorporna i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.
  • Stäng av ugnen och låt skorporna torka i eftervärmen.
2 december, 2014

Om man inte älskar julstök – men älskar julstämning. Då finns det faktiskt knep att ta till för att snabbt och enkelt få stämningen men slippa stöket. Här är mina bästa knep

1) Tänk doft. Ni vet hur dofter kan locka fram gamla glömda minnen? Precis likadant är det förstås med allt som doftar jul. Hyacinter, apelsiner med nejlikor, granbarr, kanel, pepparkakor, glögg och saffran – allt sådant lockar fram julminnen och stämningar från tidigare år.

2) Tänk natur. Man måste inte ha massa glitter, blinkande belysning, tomtar och julgranskulor. Dekorera hemmet med saker från naturen. Gran, mossa eller röda juläpplen och apelsiner. Billigt, och enkelt och framförallt vackert!

3) Tänk ljus. Eller kanske snarare mörker. Släck ner lamporna och tänd istället lyktor och stearinljus. Mörker skapar stämning.

4) Tänk ljud. Pianobilden får symbolisera julmusik. Om man avskyr smöriga jullåtar finns det ju faktiskt en massa bra alternativ till de allra mest uttjatade skivorna. Nils Landgren, Georg Wadenius och Sarah Dawn Finer har alla fina julalbum på Spotify. Och på P2s hemsida sänds julkanalen Klassisk jul – med massa klassisk musik som jag tycker om att lyssna på!

5. Tänk vila. Julen handlar faktiskt om vila och väntan. Tyvärr är det många som har det som allra stressigast i december. Men man får faktiskt ta en kopp te eller glögg och sätta sig i en skön fåtölj och vila ibland. Prioritera bort städningen. Årets mörkaste månad är det ändå ingen som noterar dammråttorna i hörnen eller fönstren i behov av rengöring.

Julstämning så in i bängen!

1 december, 2014

Första advent började inget vidare. Jag vaknade ännu lite sjukare och med världens ont i halsen. Dessutom med bara två timmars nattsömn eftersom lillebror gapade och skrek hela natten. Någon körsång i kyrkan blev det inte – men tillslut tog jag mig ut på en liten hundpromenad och det kändes i alla fall skönt.

Det är så vackert i skogen den här årstiden!

Och himla mysigt med ljusslingorna i människors trädgårdar och alla julstjärnor som lyser i fönstren.  Här skymtar en stjärna i våra till hälften färdigmålade fönster i engelskt rött.

Amaryllisen har börjat blomma för fullt och hyacinterna är på god väg de också!

Eftersom orken var på botten (för alla utom treåringen) gjorde jag en trolldeg som vi roade oss med i en hel timme.

Vi bakade olika sorters småkakor och bullar av degen. Hur fina de blev ska ni få se i nästa blogginlägg.

29 november, 2014

Denna lördag vaknade vi tidigt efter en lite stökig natt med ledsen bebis. Själv är jag krasslig och allt annat än pigg. Men efter röriga nätter är det oftast lika bra att bara stiga upp och ignorera tröttheten och försöka göra någonting vettigt av dagen.

Så det gjorde vi. Tände ljus, gjorde eld i spisen och åt frukost. Termometen visade på åtta minus så jag gissade att det skulle bli en solig dag

Och det blev det! Helt magiskt vackert i skogen när jag tog hunden på promenad. Här är utsikten ifrån ”mitt” älgtorn där jag gillar att sitta och filosofera.

Som ni ser var allting liksom doppat i strösocker.

Eventuellt är det här världens vackraste färger

Sedan gick jag in och satte igång att adventspynta lite till. Mest stjärnor och stakar har fått komma fram – men även några fina gammaldags papperstomtar och några gamla burkar med julmotiv.

Och så julblommor förstås! Jag planterade en hyacint bland annat – i en gammal sockerskål med lite mossa

Vid lunchen kom Jakobs mamma och syster på besök så då bjöd vi på vörtbröd och rödbetssallad.

Samt risgrynsgröt. Nomnomnom

Jakob och Albin kämpade på med vårt växthus. Vi köpte det ju begagnat och har plockat ner det själva. Nu ska det monteras upp och det är inte tvärenkelt om man säger så.

Men det går nog. Det var ju fint arbetsväder i alla fall!

Jag fixade fika till ungarna på eftermiddagen – pepparkakor och saffransbullar – och sedan försökte jag mest ta det lugnt och kurera tröttheten och krassligheten.

I morgon ska jag sjunga i kyrkan här i byn och jag hoppas vara pigg nog att vara med på det. Min längtan efter att gå i kyrkan är extra stor kring jul!

Äntligen snö, ropade jag!

28 november, 2014

Det är så löjligt fint ute idag! Frosten ligger som kristyr på världen och jag kunde inte låta bli att knäppa några bilder på skönheten. Det är någon som händer med kemin i min kropp så fort det blir minusgrader. Jag blir liksom mig själv. Jaha – är det så här jag ska må! Vintern är verkligen min årstid. I alla fall när det är kallt.

Förresten! Jag gästade ju en podcast för tidningen Dagen i tisdags och nu finns den att lyssna på här eller här. Jag pratar en del om min tro. Vet att flera önskat att jag ska blogga om det mer men nu kan ni alltså lyssna där så länge. Hoppas ni tycker om.

Ha en fin fredag!

28 november, 2014

Fredagsmorgon. Vi står i fönstret och tittar ut.

– Är det jul nu mamma? Jag ska kolla om tomten kommer 

Kanske han ser mig om jag lyser i fönstret?  

Vi blir stående en lång stund. Men ingen tomte kommer. Istället skriver vi brev med önskningar till honom. Jag önskar mig massa snö säger jag. Jag hoppas jag kan få hela säcken säger han.

26 november, 2014

På onsdagar är ju Bertil ledig från förskolan. Igår bestämde vi att onsdagsmorgonen skulle ägnas åt att baka pepparkakor. Sagt och gjort! Efter frukosten idag åkte hucklet på, bakbordet fram, Folke åkte upp i barnstol och julmusik slogs på.

Jag kavlade…

Bertil stansade…

och Folke kvalitetskontrollerade

Sedan gräddade vi och det tycker jag är besvärligast av allt för jag råkar alltid glömma plåten så att det bränns. Den här gången var det dock bara en plåt som blev fördärvad.

Resten blev alldeles perfekta och när de kallnat dekorerade jag dem med lite kristyr! Nu har vi något gott att bjuda på till adventsfika när vi väntar gäster.

Recept: Pepparkakor skurna för hand

Tips för dig som vill göra kristyränglar!

24 november, 2014
Gyllene saffransbullar på bakgaller med stearinljus intill.

Här kommer som utlovat receptet på mina saffransbullar.

Jag valde att fylla jag dem med smör, mandelmassa, apelsinskal, mandelspån och bittermandelolja.

Apelsinen gifter sig väldigt fint med saffran och bittermandelolja hjälper mandelmassan på traven och ger med mandelsmak.

Som vanligt fyllde jag dem med så mycket smör att de nästan blev mer som wienerbröd. Ta lite mindre fyllning ifall du föredrar bullarna torrare.

Saffransbullar

Portioner

ca 30 bullar

Tid

ca 120 minuter

Ingredienser

  • Till bullarna
  • 2 kuvert saffran

  • 3 dl mjölk

  • 50 g färsk jäst för söt deg

  • 1 1/2 dl strösocker

  • 1/2 tsk salt

  • 150 gr  smör, rumsvarmt

  • 1 ägg

  • ca 11-12 dl vetemjöl

  • Till fyllningen
  • 100 g smör, rumsvarmt

  • 100 g riven mandelmassa

  • Saften från 1/2 apelsin

  • Skalet från 1 apelsin

  • 2-3 droppar bittermandelolja

  • en påse flagad mandel

  • ett ägg till pensling

Gör så här

  • Mortla saffran med lite socker. Häll mjölken i en kastrull och värm till 37 grader tillsammans med saffranssockret.
  • Häll över mjölken i en bunke.
  • Smula ner jäst i mjölken.
  • Rör sedan ner smör, socker, salt och ägg i bunken.
  • Tillsätt lite vetemjöl i taget tills degen går att arbeta ihop.
  • Knåda den ordentligt och jäs sedan under bakduk ca 40 minuter.
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Ta upp degen och kavla ut den till en stor rektangel.
  • Rör ihop smör och mandelmassa.
  • Pressa i apelsinsaft, riv apelsinskalet (bara det gula som är ytterst – inget vitt, det smakar bitter) och blanda i tillsammans med bittermandeloljan.
  • Rör till en smidig smet och bred ut med slickepott över degen.
  • Strö över lite mandelspån och rulla ihop och skär som vanliga bullar.
  • Låt bullarna jäsa övertäckta på en plåt i ca 30 minuter.
  • Pensla dem med ägg och strö över lite mer mandelspån.
  • Grädda ca 10 minuter på 200 grader.
2 november, 2014

Jag tipsade ju om några av mina bästa jul-bilderböcker förra året. Dels sådant som min son gillar men kanske framförallt sådant jag själv gillar – för jag har inget problem med att läsa dessa böcker helt utan barnsällskap. Då kanske jag inte läser så mycket precis utan snarare försjunker jag i de magiska bilderna. Jag fick en hel massa boktips av er efter inlägget  – så till den här julen har jag klickat hem lite mer julläsning i bilderboksform.

Titta Madicken, det snöar av Astrid Lindgren är så otroligt fin – speciellt illustrationerna av Ilon Wikland. Vet ingen som målar så stämningsfulla vinterbilder som hon gör. Älskar också Madicken för att jag som liten alltid identifierade mig med böckerna. Min storasyster var Madicken och jag var Lisabeth. Ja, Anna var till och med väldigt lik Madicken utseendemässigt som liten.

Sedan var jag tvungen att köpa Kajsa Kavat också. Även den vackert illustrerad av llon Wikland. Tycker också att filmatiseringen av den boken är jättefin!

Dessutom köpte jag två böcker av Sven Nordquist – Tomtegröten och Tomtemaskinen. Sven Nordquists illustrationer skänker alltid så mycket inredningsinspiration dessutom!

En av alla böcker som ni tipsade om har jag dock inte lyckats få tag i trots att jag letat. Boken från fyrtiotalet heter Johans Jul och är skriven av Eva von Zweigbergk och illustrerad av Birger Lundquist. Så förstå min glädje när jag sprang på den på loppis häromdagen. Det ser inte ens ut som att någon har öppnat boken före mig! Lika fin som jag föreställt mig.

 

1 november, 2014

Jag är så otroligt peppad på jul i år! Mer än vanligt till och med. Den här julen firar vi hemma och min närmsta familj kommer hit. Sist vi firade jul här hade vi bara Bertil. I år finns det tre små barn, Bertil, Juni och Folke – och det gör det ännu mer speciellt. Jag älskar alla förberedelser kring julen men förra året var jag nygravid och mådde pyton så då blev det väldigt lite av den varan. Så i år ska jag ta revansch! Jag är ju verkligen en julnörd som köper julklappar året om och letar julpynt på sommarloppisarna. I somras hittade jag bland annat en fin och jättegammal julkyrka för trettio kronor och nu är jag på jakt efter en gammaldags julkrubba också. För mig är det alltså inget konstigt att redan nu vilja börja julblogga.

Jag vet att vissa läsare blir jättestressade av att jag pratar jul redan i november. Men jag kan helt enkelt inte låta bli. Det här är den bästa tiden på hela året för mig. Jag kommer börja blogga så smått om julen redan nu och om det ger någon andnöd av ångest  – scrolla bara förbi!

 

2 januari, 2014

Nu är julhelgerna i det närmaste slut, förutom trettondagsafton då. Och jag sörjer det alltid, eftersom jag älskar julen så mycket. Nästan osunt mycket. Jag har funderat en del på varför det är så och insett att det förstås hör ihop med att vintern är min favoritårstid på hela året. Men att nästan alla andra vuxna avskyr vintern och bara klagar på mörkret, slasket och kylan. Bristen på snö eller överflödet.  Och det är ju i ärlighetens namn inte så roligt att tycka om något som alla andra bara vill bort ifrån och hatar. Men i december  – då älskar även vinterhatare vintern och vill att det ska snöa och vara kyligt och mörkt. Folk tänder ljus, frossar i mys och liksom omfamnar det där som vintern står för. Och det är därför jag älskar december och julen! För att folk då börjar bete sig som jag beter mig hela vintern. Och det är så himla trivsamt att slippa vara själv med min vinterkärlek – i alla fall i fyra veckor.

Men nu är alltså julhelgerna slut och jag får återgå till mitt vinterälskande i ensamhet. Helt ok det med. Men inte lika roligt som när man gör det tillsammans.

2 januari, 2014

Gillar dessa lugna jullovsdagar! Inte mycket händer. En stunds utelek, ett besök hos några kompisar, en bra film, leka med lera, läsa böcker och bygga kojor. Försöker göra några lite ”större” saker också. I ett barns ögon alltså. Som att låta lillen gå på sin första bio till och äta sina första popcorn! DET var en upplevelse kan jag säga. Eller åka några timmar till badhuset och öva sig på att få vatten i ansiktet fast man tycker att det är ruggigt. Skönt att få en massa tid tillsammans med familjen och slippa tänka på någonting annat än det lilla, men bästa livet.

1 januari, 2014

Nyårsafton spenderades med min bästa kompis Elinas familj! Vi la ungarna tidigt och ägnade kvällen åt en riktig skaldjursfrossa. Jag fixade drinkar och drinken ovan med Sanbitter, osötad äppelmust och lime blev en hit! Man kan dricka gott på fest fast man inte dricker alkohol. Trevligast möjliga sätt att fira nyårsafton på och vi kom inte i säng förrän klockan fyra på natten. Det händer i princip aldrig längre sedan vi fått barn. Däremot var vi så pratsugna och mätta på tolvslaget att vi inte ens orkade resa oss upp ur soffan för att skåla och höll på att missa alltihop. Det är ett bra tecken på att man har roligt – att man missar tolvslaget! Hoppas ni får en fin nyårsdag allihop.

31 december, 2013

Gott nytt år kära bloggläsare! Tack för att ni hängt med mig det här året. Några av er har till och med hängt med ända sedan 2006 när jag började blogga. Vad jag än gör för jobb -böcker, tv, tidningar – så är det alltid bloggen som är roligast för det är bara här jag kan ha direktkontakt med er. Jag hoppas blogga på i många år till och att ni ska vilja hänga med på resan. Hoppas ni haft en fantastisk kväll allihopa – oavsett hur ni firat!

28 december, 2013

Några bilder jag knäppte under julhelgens promenader! Jag är så glad över att vi hade snö med tanke på hur milt det varit i hela landet. Men jul utan snö funkar liksom inte för mig. Jag har aldrig firat en snöfri jul så det var väldigt tur att det vräkte ner dagarna innan julafton. Några åkte skidor, Bertil åkte pulka och jag gick så långa promenader jag bara orkade. Härligt!

Nu har vi några härliga mellandagar hemma då vi bara tänkte göra familjegrejer. Åka till badhuset, bjuda hem kompisar på fika, läsa julklappsböckerna, leka ute och äta upp alla lussekatter!

28 december, 2013

Försvann visst från bloggen litegrann nu i mellandagarna. Har haft fullt upp med att umgås, vila och fira! Igår kväll kom vi hem från Jakobs mormor där vi varit sedan dagen innan julafton! Idag har Bertil lekt hela dagen med sina julklappar. Han fick ett garage i trä av sin farmor och några bilar tåg och traktorer från andra släktingar.

Svenska märket Rubens barn gör jättefina dockor! Bertil fick en liten pojkdocka som är en kopia av hur han själv såg ut som liten. Den döpte han förstås till Juni, efter min systers barn. Jag var på jakt efter en docksäng också men antingen var de urfula eller urdyra så tillslut tog jag bara en flätad korg och gjort en docksäng av. Lapptäcket hade han själv som liten.

Pussel är en himla bra present och två stycken sådana fick han. Ett barbapappa-pussel och ett Emil-pussel

Plus-en massa böcker förstås! Kan man aldrig få för många av.

Pysselväskan jag fyllt med pärlor, lera, målarfärger, tuschpennor, ritbock, limstift, sax och stämplar blev också väldigt populär. Han kan sitta försjunken i pyssel hur länge som helst (släktar på sin mor intalar jag mig) så nu har vi lite att sysselsätta oss med i mellandagarna! Det märkliga är bara att sedan jag fick barn tycker jag att det är mer spännande med min sons paket än mina egna!

24 december, 2013

Denna julafton firar vi med Jakobs familj och vi är fjorton stycken på plats. Här ligger snön tjock på träden, det är alldeles precis lagom kallt och väldigt fridfullt! Nu ska vi snart äta julbord här och sedan kommer kanske tomten. Barnen är förstås i extas! Det här är ju första julen som Bertil verkligen hängt med i hela dagen och förstått vad som pågår!

Hoppas ni har det fint hur ni än firar och var ni än är. God Jul <3

Sök på underbaraclaras.se

Inloggning Clara Premium

Kundtjänst

Har du frågor kring din order eller något annat som berör min butik, vänligen hör av dig till:

Eller använd formuläret nedan.