Logga Underbara Clara

Kategori: Claras jul

Datumfilter
Datumfilter

25 november, 2010

Kransar är himla fint – jag gillar både traditionella och mer kitschiga varianter som den här. (Ni som köpte min jultidning förra året känner igen bilden) Jag gjorde kransen av en frigolitstomme jag köpt på hobbyaffären. Ett kilo godisar fick sätta livet till när jag fäste dem i kransen med en knappnål vardera. Slutligen band jag ett presentsnöre kring kransen och hängde upp den. Tjopp. Tjopp. Tjopp. KLART!

25 november, 2010


Förblånat vad kallt det är idag. Vi har städat huset och jag har satt upp ljusnätet i vår fina utegran. Jag kan berätta att antalet svordomar som uttalades under tiden inte får plats på händernas tio fingrar. Knappt om man adderar tårna heller. Ljusnät är verkligen ett straff till människan. Men nu sitter det där det ska!

ag tycker att det är synd att utebelysningar  ”ska” plockas ner så snart efter jul. De borde få hänga till februari är slut i alla fall. Man blir så glad när man är ute och promenerar i mörkret och ser alla fint upplysta trädgårdar.

24 november, 2010

I Pikant i förrgår gjorde jag godaste glöggmyset. Hjortronglöggsgranita och så riktigt kall isigt immande glögg.

Jag dricker gärna glöggen kall eftersom jag tycker att den blir lite kvalmig annars. Lyssna här.

24 november, 2010


Ett roligt pyssel som jag hade med i min jultidning förra året är detta. Att klä in ljusstakar i mossa. Blir otroligt vackert. Fäst stora sjok av mossa kring en ljusstake och linda fast med en grön ståltråd avsedd för kransbindning och liknande. Men akta! Brandrisk finns om man inte har en ljusmanschett och ljuskopp av metall inuti staken.

23 november, 2010
Knäckfärgad kola med smak av ingefära, skuren i glänsande fyrkanter.

Rocky road skuren i bitar med tydligt innehåll av nötter och marshmellows.

Två måsten på jul hemma hos mig är Ingefärskola och Rocky road-godisar.

Ingefärskola är den enklaste och godaste julkola man kan göra. Den tar fem minuter att tillverka och bara en enda minut att äta upp…

Kola med ingefära

Portioner

ca 50 bitar

Tid

ca 40 minuter

Ingredienser

  • 100 gram smör,

  • 2 dl socker,

  • 4 msk vetemjöl,

  • 1 dl sirap,

  • och 2 msk färsk riven ingefära.

Gör så här

  • Pensla ett bakplåtspapper med lite olja och lägg det på en plåt.
  • Blanda alla ingredienser utom ingefära  i en kastrull och värm under omrörning.
  • När den börjat bubbla ska den koka i fem minuter.
  • När kolan börjar bli färdig är det dags att riva ner ingefära.
  • Rör om ordentligt och häll sedan upp smeten på plåten.
  • Låt svalna en stund och klipper därefter kolan i lagom stora bitar

Rocky road

Rocky road är en amerikansk godisklassiker. Ljuvligt god  – men mäktig som bara den. Här gäller det att göra små bitar

Portioner: ca 40 bitar Tid: ca 40 minuter

Ingredienser

  • 400 gram choklad

  • 150 gram smör,

  • 100 gram hasselnötsmassa,

  • 100 gram maltesers eller andra krispiga chokladgodisar,

  • 50 gram rostade hasselnötter

  • ca 15 marshmallows.

  • 5 krossade Digestivekex

Gör så här

  • Olja en form med de ungefärliga måtten 18×18 cm.
  • Täck därefter botten med ett lager plastfolie.
  • Smält chokladen och smöret tillsammans  i ett vattenbad.
  • Rör hastigt ihop till en jämn smet. Häll ner de övriga ingredienserna och rör om.
  • Spara dock några marshmallows och maltesers på sidan av till dekoration.
  • Töm chokladsmeten i formen och bred ut  till ett jämnt lager.
  • Avsluta med att trycka ner godisarna. Ställ svalt och låt stelna.
  • Skär sedan upp i munsbitar och förvaras  i frysen

Fuskfudge – julgodis på ett kick!

21 november, 2010

Åh vilken underbar söndag. Jag har bara dragit fötterna efter mig och myst massor. Jag fyndade en fin korgstol i veckan för 75 kronor. Med tre lager vitt och några kuddar blev den fin. Här är det skönt att sitta och elda.Pepparkakshjärtana har åkt upp i fönsterna. Nästa år måste det bli fler hjärtan så att alla familjens namn får plats.

På jul inreder jag mer Barnen i Bullerbyn än Lotta på bråkmakargatan. Så pynt i äldre stil åker fram. Halmbockar och arvegods. (Men inga adventsstakar förrän nästa helg!!)

Den här fina halmkransen har mamma haft. En spröd gammal grej.

Igår satt jag uppe och sydde halva natten. Hade några gardiner i gammal stil som är för korta för våra fönster. De fick bli kuddvar istället.

Vårt fina gamla vitrinskåp har fått belysning och bredvid står en annan loppisfyndad korgstol.

En förskrämd liten julstjärna har åkt upp för att ge färg nu när pelargonerna slutat blomma.

19 november, 2010

Det bidde inget renoverande idag. Spacklet var mögligt, slipen utlånad liksom rollern och bygglamporna. Men lika bra var det för istället storstädade vi huset. Nu är det så skinande rent att man blir salig. Jag har bakat bröd och saffranskaka och nu ska jag bara ta det lugnt och njuta av alltsammans.

17 november, 2010

Jag har bakat pepparkakor ikväll. För att ha något att bjuda på till advent nästa helg då Malin och hennes fyra killar (Johan, Leon, Lotus,och Tofu) kommer hit på julmys. Den här dejten har varit planerad sedan i juni men vi har inte lyckats hitta ett datum som passar förrän nu. Bättre sent än aldrig!

Jag gjorde kristyrhjärtan till köket också. Av florsocker och ättika. Fint!Stora ska de vara! Det är ett måste för att allas namn ska få plats i snirklig stil.Min nya fina juliga kudde från Åhléns pryder en av kökets alla pinnstolar.Nu har jag diskat undan allt och tänker sätta mig med en kopp glöggte och bara njuta!

16 november, 2010
Godisbord ovanifrån med polkakäpp, kola, Rocky road och tryfflar.


Årets höjdpunkt i köket måste vara att göra julgodiset!

Jag har huvudansvaret i släkten och här följer två av mina favoritrecept.


Vit chokladtryffel

Portioner

ca 30 st

Tid

ca 40 minuter

Ingredienser

  • 1 dl vispgrädde

  • 200 g vit choklad

  • 2 msk smör

  • digestivekex

  • ev sockerkulor

Gör så här

  • Låt grädde koka upp och dra sedan bort den från plattan.
  • Bryt sönder choklad och strö ner i grädden
  • Rör om tills den smälter.
  • Klicka därefter ner smör och blanda ihop till en jämn massa.
  • Häll smeten i en djup tallrik och låt svalna.
  • Forma sedan smeten till små tryfflar och rulla dem i krossade digestivekex.
  • Tryck fast några sockerkulor som dekoration och lägg tryfflarna i knäckformar.
  • Förvara i frysen.

En ljus, en mörk. Två sorters tryfflar i knäckformar.

Hasselnötstryffel

Portioner: ca 30 st Tid: ca 40 minuter

Ingredienser

  • 1 dl vispgrädde

  • 200 g mörk choklad

  • 2 msk smör

  • 100 gram Hasselnötsmassa

  • 1 dl rostade hackade hasselnötter

Gör så här

  • Rosta hasselnötter lätt i en stekpanna och hacka dem grovt med en kniv.
  • Låt grädden koka upp och dra sedan bort den från plattan.
  • Bryt sönder choklad och strö ner i grädden. Rör om tills den smälter
  • Häll därefter ner smöret, hasselnötsmassa och hälften av de rostade nötterna.
  • Blanda ihop det till en jämn smet .
  • Häll smeten i en djup tallrik och låt svalna.
  • Forma sedan till runda bollar och rulla dem i de hackade hasselnötterna.
  • Lägg tryfflarna i knäckformar och förvara dem i frysen.

På bilden ser du också mina snöiga polkakäppar doppade i vit choklad och de galet goda kuberna av Rocky Road – kolla in receptet!

Bland mina recept här på bloggen finns självklart många fler tips på julgodis, bland annat ett supersnabblagat polkabräck –  och här kan du se hur det kan se ut när jag dukar upp ett dignande gottebord.

15 november, 2010
Små gula skorpor i rosa glaskål.

Jag bakade saffransskorpor för någon vecka sedan. Dubbel sats.
Men nu är de slut allihop. Innan jag ens hann fota dem.

De smarriga skorporna på bilden bjöd Teres mig på förra julen. Namnam!

Receptet jag använde kommer från Leilas bakbok A piece of cake.

Saffransskorpor

Portioner

ca 30 – 40 skorpor

Tid

ca 90 minuter

Ingredienser

  • 100 g smör

  • 1 g saffran

  • 2 st ekologiska ägg

  • 1.5 dl strösocker

  • 5 dl vetemjöl

  • 1.5 tsk bakpulver

  • 1.5 dl hel sötmandel

  • Råsocker

Gör så här

  • Sätt ugnen på 175 grader
  • Smält smöret tillsammans med saffran, häll över i en bunke och rör ner äggen.
  • Blanda de torra ingredienserna med hel sötmandel och vänd ner det i bunken
  • Forma degen till 3 längder och lägg dem på en plåt. Strö över råsocker.
  • Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 25 minuter.
  • Ta ut dem och sänk temperaturen till 125 grader.
  • Skär längderna i 1 centimeter tjocka skivor och lägg tillbaka dem på plåten.
  • Torka skorporna i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.
  • Stäng av ugnen och låt skorporna stå och torka i eftervärmen tills ugnen kallnat (eller över natten)
8 november, 2010

Jag har börjat vinterpynta hemma. Inte julpynta riktigt, tomtar och sånt där får gott vänta till 1a advent. Men vintrigt pynt åker fram redan nu. Min fina järnkrona ser vackert gammaldags ut ovanför vedspisen, speciellt klädd i lingongirlander. Det är tämligen enkelt att göra, jag hittade på det precis.

Det är lite klurigt att förklara hur man gör, men jag testar: Ta en kvist lingonris och vira fast tunn ståltråd kring denna. Lägg sedan en ny lingonkvist lite längre ner på den första kvisten, så att kvistarna liksom går omlott och överlappar varandra. Vira ståltråden glest längs varje kvist så att den ger stadga åt hela girlanden. Fortsätt att bygga på med lingonkvistar tills girlanden nått önskad längd.

Podd: Så binder jag höstens finaste krans av växter från skogen

Då ser det ut ungefär så här. Girlanden är nu tack vare ståltråden, formbar. Och kan viras kring gardinstänger, ljuskronor, dörrposter osv. När lingonriset torkar blir det lite skört men om man inte är där och pillar så brukar löven ändå sitta kvar utan problem.

Fint på farstubron – omfamna höstens färger och former

1 november, 2010

Jag har slagit in mina första julklappar. Så roligt! Nu är det inte så många kvar. Vi ger inte särskilt mycket i min familj längre vilket jag tycker är skönt för det gör att man slipper en hel del julstress.  Och i år är det extra skönt att vara ute i god tid eftersom jag kanske inte orkar springa på stan i åttonde månaden.

Jag använde en gammal tapet för att slå in paketen och gjorde etiketter av scrapbookpapper.  Nu ska jag bara köpa en lackstång och göra fina sigill. Lackstång luktar ljuvligt.

Sen idag tänkte jag baka saffransskorpor. Jag vet att jag är liiiite tidig med allt detta. Men jag tycker att det är så rackarns roligt – så varför vänta?

14 oktober, 2010


I helgen ska jag fotografera ett tidningsomslag som jag själv ska sitta på omslaget på. Klurigt värre. Tur att jag är van att fota mig själv – det gör jag ju alltid.

Men eftersom bilden är till en julig tidning måste jag dessutom göra julfint hemma idag. Baka och pynta och sånt. Livet kunde varit värre.

6 oktober, 2010


Ja jag vet att det är spöstraff på att julpynta i oktober. Men i år har jag inget val. Jag kan skylla på jobbet, mohaha, för jag förbereder en tidningsfotografering hemma hos mig, med jultema. Så det är bara att plocka fram pyntet och finna sig i det. (Och jag kan inte påstå att jag lider, snarare tvärtom) Men sedan får nog pyntet åka ner i lådan igen även om det känns tråkigt. För den som väntar på något gott…eller vad det nu är man säger när man försöker inbilla människor att det finns något klokt i att avstå från naturliga drifter. Som julpynt till exempel.

29 september, 2010

Jag längtar så jag nästan dör efter bleka vintermornar

Efter att kika ut på vägen och se plogbilen skotta

Efter att bjuda vännerna på glöggfika. Tända islyktor och elda i öppenspisen. Det är ingen jobbig längtan. Det är en skön längtan. En hoppfull längtan. Som ett plingande änglaspel i hjärtat. Himlarns vilken smörig liknelse, fast sann.

21 september, 2010

Jag vet att det förmodligen är kriminellt att säga sånt här. Men jag längtar till julen och favoritårstiden vinter! Titta bara så mysigt det är

Sedan vi flyttade till landet har de få invändningarna jag haft mot vintern försvunnit. Här är alla årstider så vackra. För man lever mitt i dem. Snön är inte skitig och gatorna inte slaskiga. Inte ens när det är slaskigt. Då är det bara…naturligt! Plus att det är mycket torrare här än i stan, så det slaskar knappt.

Och i år – med ny acktank till källaren, vattenburen värme i sovrummet och en vedspis i köket är det genomljuvligt helt enkelt. Nu ska vi inte frysa. Jag ska ta mig tusan bara mysa och baka och elda som den värsta pyroman.

Fast den största anledningen till att jag längtar efter vintern är förstås att ungen kommer då! Fram till jul ska jag jobba. Sedan planerar jag att vara hemma.

Gå långa promenader och skjuta min barnvagn, iklädd de dubbelstickade vantarna från Riga. Det kommer bli underbart!

6 januari, 2010

Jag har haft världens längsta julhelg tror jag. Festligheter från dan före dan före dan till trettondagsafton. Men nu är det dags för verklighet igen. Det känns riktigt skönt. Man ska vara ledig och kalasa så länge att man börjar längta jobb igen – då är man utvilad. Titta vad fint jag har haft det

jul-09-240.JPG

Iskyla och porlande vatten

jul-09-249.JPG

Röda små hus med frosttäckta fönster

jul-09-229.JPG

Snötyngda träd och stugor

jul-09-287.JPG

Hundar iklädda stickade tröjor. Fjantigt men nödvändigt.

5 januari, 2010

gviewk1.png

En av den bilder som blev bäst i jultidningen är den här. Mitt smurfhus gjort av pepparkaksdeg. Så överdådigt, klistrigt och färgglatt. Med nonstop på taket och godishalsband på väggarna.

5 januari, 2010

Nu är jag tillbaka från semestern. Här är några av alla fina saker jag fick i julklapp

jul-09-343.JPG

Jakobs mormor fyllde en korg med hemlagade delikatesser

jul-09-347.JPG

Av systern fick jag bland annat en sidenkimono

jul-09-378.JPG

Av Jakobs mormor Elsa fick jag den här fantastiska tavlan som jag önskat mig

jul-09-367.JPG

Av svägerskan fick jag denna skrift

jul-09-359.JPG

Av min faster fick jag bland annat en psalmbok från 1811

jul-09-355.JPG

Av min syster fick jag också ett överkast av mormorsrutor.

jul09-020.JPG

Av min moster fick jag vackra loppiskoppar

jul09-039.JPG

och av min faster fick jag en tjusig loppisklänning i femtiotalsmodell

Hejhopp!

23 december, 2009

copy-2-of-picture-176.jpg

God jul! Nu tar jag ett efterlängtat jullov. Både från jobb och blogg

Sök på underbaraclaras.se

Inloggning Clara Premium

Kundtjänst

Har du frågor kring din order eller något annat som berör min butik, vänligen hör av dig till:

Eller använd formuläret nedan.