Logga Underbara Clara

Kategori: Claras jul

Datumfilter
Datumfilter

• annonssamarbete Polarbröd •
16 december, 2019

Det finns någonting så himla retrohärligt med en smörgåstårta! Det symmetriskt dekorerade, de milda smakerna och det lite välbekant trygga och snälla. Jag gillar smörgåstårta för att det är superenkelt att göra om man väljer rätt fyllning och ett gott bröd!

Jag brukar göra mina på Polarbröd. De har flera kakor som passar till ändamålet. Som jubileumskaka, Lantkaka och inte minst Julhjärtan bakade på vete. Dessutom har de som producerar lika mycket grön el som bagerierna använder och med baserade på sockerrör. Ett riktigt rejält norrländskt familjeföretag i femte generationen!

Här kommer ett recept på en enkel, smidig och inte minst supergod smörgåstårta att bjuda på till någon av alla festligheter kring jul. Vill du göra all fyllning från grunden gör du också mimosasalladen själv – jag tog dock en genväg och köpte den färdig. Funkar precis lika bra!

Julig smörgåstårta

Portioner

6 bitar

Tid

ca 60 minuter

Ingredienser

  • 100 g kokt skinka

  • ½ dl Creme fraiche

  • 2 msk Majonäs

  • 1 msk riven pepparrot tub

  • 1 dl riven västerbottensost

  • 1/2 finhackad rödlök

  • Svartpeppar

  • Mellersta lagret
  • 200 g mimosasallad

  • Översta lagret
  • ½ dl Creme fraiche

  • ½ dl Majonäs

  • 50 g Färskost

  • Lite salt

  • Dekoration
  • Skinka

  • Grönkål

  • Blå vindruvor

  • Physalis

  • Coctailtomater

  • Gräslök

Gör så här

  • Lägg ut en kaka Julhjärta på en assiett eller skärbräda.
  • Gör sedan röran till första lagret genom att strimla skinkan och blanda med creme fraiche, majonäs, pepparrot, västerbottensost och finhackad rödlök. Smaka av med svarteppar.
  • Bred blandningen över första lagret bröd. Lägg ett lager bröd ovanpå. Bred mimosasalladen över det lagret och avsluta med ett sista bröd.
  • Blanda creme fraiche, majonäs och färskost och smaka av med salt. Bred på det översta lagret.
  • Snurra ihop skinkskivor och lägg runt kanten på tårtan. Lägg strimlad grönkål i mitten och placera sedan ut tomater, physalis och svarta vindruvor. Du kan också skära rullar av ost och lägga ovanpå.
  • Avsluta med att köra några varv med pepparkvarnen och strö över lite klipp gräslök.
    Låt smörgåstårtan stå några timmar och safta till sig innan servering.

Ät och njut!

16 december, 2019

Dags att öppna julkalendern lucka 16!

15 december, 2019

Jag tycker att julböcker är ett underbart sätt att hamna i rätt julstämning. Särskilt bilderböcker har den effekten på mig. Förra året tipsade jag om sexton juliga titlar jag gillar. Och i kommentarsfältet fick jag i min tur massa bra tips på böcker som ni bloggläsare ville rekommendera!

Jag blev så sugen på flera av titlarna att jag jagade rätt på och beställde hem dem via bokbörsen. (En utmärkt sida för att hitta begagnade böcker som inte längre säljs i butik).

Här kommer några av böckerna ni tipsade om. Tack till Maria, Jonna, Linnea, Karolina, Linn, Magdalena, Erika och Karin som rekomnenderade dessa pärlor!

Gemensamt för dem är som synes underbara illustrationer.

Vi börjar med Alf Prøysens bok Byn som glömde att det var jul. En rar liten berättelse om en by där invånarna är så fasligt glömska av sig att de till och med lyckas glömma bort julen. Oemotståndliga illustrationer!

Näst på tur är Mats och Eva-Karin i leksakslandet av Anna Maria Falk. Berättelsen blir ihop med Ilon Wiklands sagolika illustrationer en underbar läsupplevelse. Just scenerna i leksaksaffären fascinerar mina barn som vill peka ut vad de skulle köpa om de själva fått gå in i affären…

Tomteboken av Erik Arpi och Rolf Lidberg är en mysig saga om tomtenfamiljens julförberedelser. Så roliga och härliga illustrationer för barnen att titta på dessutom!

Juläventyr hos Karl-Anton börjar med att syskonen Lisa, Anna, Anders och Stina efter en vattenskada på skolan får jullov en hel vecka tidigare. Då åker de och hälsar på sin morfar och är med under alla julbestyr som föregår den stora helgen. Jag är hemskt förtjust i den här boken trots att den är som ett litet pekoral och dessutom så lång att den tar flera kvällar att läsa färdigt…

I Selma Lagerlöfs julsaga Den Heliga Natten återger Selma sin gamla farmors berättelse om julens budskap. Omslagsbilderna av Ilon Wikland är något av det mest stämningsfulla jag kan tänka mig. Och Selmas språk är lika njutbart som vanligt!

Sist ut en lite okänd pärla av Astrid Lindgren – När Bäckhultarn for till stan. Så här står det att läsa om boken:

Nämndeman i Bäckhult for till stan. Han for förbi Johan, som stod och såg efter släden. Johan tänkte på det förfärliga som hade hänt i går: deras enda ko hade ätit ihjäl sig på en spik! Inte visste han då att Bäckhultarn skulle ha med sig någonting hem från stan, någonting roligt…

En fin berättelse illustrerad av Marit Törnqist. Lästips!

PODD: Orden som gör julen

De 16 bästa julböckerna

15 december, 2019

Nu öppnar vi lucka 15 i ljudkalendern med ljuden som gör julen!

15 december, 2019

Ett rum i vårt hus som snabbt grötar ihop sig – det är vår veranda och entré. Här blir blöjhinken stående. Tillsammans med leriga stövlar och postpaket som väntar på att öppnas. Sopsortering som är på väg ut och matkassar som är på väg in. Tycker att det är så tråkigt. Vill inte komma hem och mötas av stök. Man får vara noga med att städa och hålla efter helt enkelt.

Nu har jag i alla fall städat och gjort vinterfint på verandan. Ett stort fång granris som doftar skog. Julbonader av papper, broderad duk på vårt runda bord och korgstol i hörnet. Där till vänster står barnvagnen.

Ulf sover ju alla sina daglurar här ute. Skönt med frisk luft och samtidigt vindskydd och ingen snö som kan blåsa ner i vagnen…

Det speciella med vår veranda är de många dörrarna. Den gröna dörren som vätter mot grusvägen, de röda pardörrarna som vätter ner mot vår baksida. Och så den gula dörren som leder in i huset.

Den gula dörren ska vi sälja. Den är jättefin men vi satte in den innan vi fick vår veranda och då var det mycket ljusare i hallen. Nu är det mörkt där på grund av utbyggnaden och vi vill ha en ytterdörr med rejäla glaspartier och allra helst också överljus. Har kikat på dörrar från Qvesarum men inte bestämt oss ännu. Kanske ber vi en lokal snickare att göra den åt oss istället.

Men dörren är inte första prioritet. För där innanför finns hallen och den håller Jakob på att renovera för fullt. Blanda annat platsbygger han garderober av v-spont. Gammaldags fint. Återkommer med bilder på det i ett senare inlägg!

• annonssamarbete Dansukker •
14 december, 2019

Jag köper hem mycket socker den här tiden på året. Det behövs ju till allt! För att koka sylten till saffranspannkakan, grava laxen och inte minst för att göra det bästa julgodiset.

är det socker jag väljer i butiken. För till skillnad från nästan allt annat socker så odlas det i Sverige, närmare bestämt på skånska åkrar. Sedan förädlas sockerbetorna på fabriken i Arlöv som i år fyller . Det firar Dansukker med retropåsar till sina tvåkilospaket.

Det finns idag en rad olika sockertyper att använda när du bakar och lagar mat. Ljust muscavadosocker ger en kolasmak, medan mörkt muscavadosocker nästan har en ton av lakrits. Råsocker smakar karamell och har vacker färg medan flytande glykossirap är perfekt för en len och fin konsistens utan kännbara sockerkristaller.

Sockret gör glassen len och kakorna spröda. Det fungerar konserverande på frukt och bär och ger näring till jästen när man bakar. En riktigt viktig ingrediens med andra ord!

Nu tänkte jag tipsa om två riktigt smarriga julgodisarecept. Som du kan göra själv eller tillsammans med barnen. Att baka ihop är ju en härlig aktivitet.

Dels får du receptet på en mjuk chokladkola med smak av kaffe och rostade hasselnötter. Och dessutom gammaldags mandelflarn på lite nytt sätt. Häng med!

Klassiska gammaldags knäckflarn är delikata till fruktsallad eller glass. Görs de som flarn kan man låta dem svalna runt skaftet på en skurkäpp för att få en böjd fin form. Här har jag istället gjort mandelflarnen till ett julgodis. Genom att grädda smeten i en enda stor platta som jag sedan bryter sönder när den stelnat.

Rosta mandeln gyllene men utan att den bränns. Rostningen ger en lite bitter ton till knäckflarnen och lyfter den till nya höjder!

Knäckflarnsgodis med flagad mandel

Antal bitar

ca 30-50

Tid

ca 20 minuter

Ingredienser

  • 2 dl flagad mandel

  • 100 g smör

  • 1 dl Dansukker strösocker

  • 6 msk Dansukker glykossirap

Gör så här

  • Sätt ugnen på 175 grader
  • Rosta den flagade mandeln i en stekpanna. Rör försiktigt så att inte mandeln går sönder eller bränns.
  • Blanda smör, socker och glykossirap i en kastrull och låt koka upp så att det tjocknar. Det går på någon eller några minuter. Tillsätt sedan mandeln och dra av spisen. Rör försiktigt – mandeln ska inte gå sönder.
  • Klicka ut smeten på en plåt. I ganska täta klickar som flyter ihop under gräddning. Grädda i ca fem minuter eller tills de blir svalt gyllenbruna.
  • Ta ut ur ugnen och låt svalna. Bryt i mindre bitar och förvara flarnen i lufttät burk med bakplåtspapper mellan varje lager. Njut till julgodisbuffen eller ihop med glögg.

En mjuk, seg chokladkola med kaffeton och ett krispigt lager av rostade hasselnötter. Hur gott låter inte det? Vanlig kola kan ibland kännas väl söt och tillsätter man då en nöt med lite bitter ton så balanserar det kolans smaker på ett alldeles underbart sätt.

Du kan välja att hälla ut kolan på en stor plåt för riktigt tunna bitar – eller i en lasagneform med kanter. Då blir kolan lite högre och bitarna tjockare. Jag valde det senare alternativet. Tänk bara på att det tar lite längre tid för kolan att stelna när den är tjockare.

Chokladkola med smak av kaffe och rostade hasselnötter

Tid: ca 20-30 minuter

Portioner: ca 50 kolor

Ingredienser

  • 2 dl vispgrädde

  • 2 dl Dansukker strösocker

  • 2 dl Dansukker ljus sirap

  • 100 g smör

  • 4 msk kakao

  • 4 msk riktigt starkt bryggt espressokaffe

  • 1 1/2 dl rostade hasselnötter

Gör så här

  • Ta fram en tjockbottnad kastrull. Mät upp alla ingredienserna utom hasselnötterna och lägg i kastrullen. Koka upp under omrörning. Sänk sedan temperaturen och låt puttra tills smeten klarar ett kulprov.
  • Medan smeten kokar tar du fram hasselnötterna. Lägg i en stekpanna och rosta lätt. Ta upp nötterna och lägg i en handduk och massera så att skalet släpper. Lägg tillbaka i pannan och rosta gyllenbruna. Låt svalna och grovhacka.
  • När kolan klarar ett kulprov häller du över den i en form klädd med bakplåtspapper. Strö sedan över hasselnötterna. Låt svalna ordentligt och skär upp i mindre bitar. Kolan kan förvaras i kyl eller frys fram till servering

Julkola med täcke av choklad

14 december, 2019

Här kommer julkalendern lucka 14

14 december, 2019

På fredagen hade vi luciatåg på förskolan.

En morgon som alltid känns så stämningsfull. Barn med nattlinnen, pepparkaksdressar och tomtekläder dragna utanpå tjocka overaller. Ljus och stjärngossestavar som spretar åt alla olika håll. Fruktansvärt korvigt och sött.

Spröda röster hördes i vintermorgonen. Föräldrar som med lysande, stolta ögon inte släppte blicken från just sina barn. Sedan kaffe och pepparkakor ute på gården.

Förskolegården är så fin! Ligger granne med en stor bra skog

På gården finns en hopphage med hinder för käpphästar. Ett cafe och ett stall. En lekstuga, en kulle att åka skrana på, roliga lekställningar och mycket, mycket annat. Och så den här lilla biltvätten som de byggt.

Lite vemodigt att det var Folkes sista lucia innan han börjar förskoleklass. Tur att Ulf fyller på underifrån nästa höst. Och att skolan ligger i huset bredvid förskolan. Så inte flytten känns så lång.

Efter lucia åkte vi hem och åt frukost. Jag la Ulf att sova på verandan och själv gick jag och la mig för att slumra en timme till. Är inte van med tidiga mornar. Bertil hämtar alltid ner Ulf vid 06.30 så att jag ska få sova till klockan åtta i alla fall. Det gör underverk om man har haft en strulig natt.

Det var den luciamorgonen det. Mysigt värre!

12 december, 2019

Imorse var det luciatåg för skolbarnen i byn. En dag för tidigt eftersom byns förskolebarn lussar på själva lucia och det inte får krocka! Det är alltid så mysigt att sammanstråla i bönhuset med förväntansfulla föräldrar och småbarn och sedan invänta skolbarnens ankomst. De var helt otroligt duktiga och barnen sjöng massa solon, läste verser och var så frimodiga. Minns inte att vi var så där modiga i min klass när vi var små?

Fina lucian med ljus i hår.

Ulf vred sig som en orm och klättrade otåligt innan luciatåget. När ljusen och musiken kom satt han andäktig och tittade på. Sitt livs första luciatåg. Ojojoj.

Efter underhållning i bönehuset gick vi vidare till skolan

Och åt lussekatter och drack kaffe. Jag inspekterade skolbänkar, bläddrade bland Bertils alla teckningar och fick se vem han sitter med just för tillfället.

Typiskt bra och mysig luciamorgon. Det här är luciatåg nummer två i ordningen. Nu är det två kvar innan veckan är till ända. Så peppad!

• annonssamarbete pricerunner •
12 december, 2019

Jag har köpt nästan alla klappar för i år. Och även om vi inte ger så många så är det ändå en hel del att tänka på. Både plånboken och klimatet är ju faktorer som ska räknas med. Jag lär mig så mycket av er läsare och får många roliga uppslag från era kommentarer. Sist jag skrev om hållbart julfirande fick jag många bra tips kring hur man kan tänka kring klapparna. Både för att spara pengar och miljö. Så jag tänkte att jag nu sammanställer några av era bästa tips och mina, för en vettigare julklappshandel. Fyll gärna på listan om du har mer förslag.

11 tips för mer ekonomiska, miljövänliga och härliga julklappar!

1) Att impulsköpa klappar blir oftast dyrt, så var ute i god tid. Framförhållning innebär att du kanske hittar det där speciella Lego Friendspaketet ditt barn önskat sig – men till billigare pris. Vi gör listor och beställer hem de nya paketen till barnen långt innan jul. Och prisjämför alltid via PriceRunner – en söksajt som hjälper konsumenter att hitta rätt i djungeln av saker. Vi ger mycket också. Även då är framförhållning viktigt – eftersom utbudet där alltid är så oförutsägbart. Hos PriceRunner finns till hur du planerar julinköpen på ett bra sätt.

2) Kom ihåg att öppet köp och bytesrätt inte automatiskt gäller om du handlar i butik. Handlar du däremot på distans så gäller distansköpslagen som innebär att du har 14 dagars ångerrätt och att den fristen börjar löpa dagen efter att du tagit emot varan. Reglerna är desamma inom hela EU. Handlar du däremot med USA kan andra regler gälla. Kolla villkor noga på hemsidan innan du slår till.

3) Om du vill förändra julklappshetsen i en vettigare riktning – börja med dig själv! Istället för att fundera på vad du kan ge, börja med att fundera på vad du kan önska dig. Femton mässlingvaccin till UNICEF eller en get till en kvinna i Burkina Faso kanske inte alltid känns som den klapp som din femtonåriga kusin uppskattar allra mest. Men att själv önska sig sådant är ett sätt att visa att den typen av klappar är både önskade och välkomna. Via PriceRunner kan du söka på den typen av klappar och exempelvis hitta allt som finns att

4) Önska dig begagnade julklappar! För att bryta föreställningen om att det är fult att ge begagnade saker måste vi först och främst börja önska oss begagnade saker. Själv köper jag många klappar second hand. Men skulle nog inte våga göra det till alla, eftersom jag inte riktigt vet hur mottagaren reagerar.

5) Bojkotta stocking stuffers – det engelska uttrycket för utfyllnadsklappar. Ni vet allt det där pjöllret man ger utöver den riktiga presenten – för att det ska kännas som att man ger mer. Hoppa över helt eller ersätt med begagnade saker. Kolla på loppis, i dina egna gömmor eller ordna något hemmagjort ätbart. En vacker gammal sockerskål full med julkolor är en superfin bonusklapp. Och till barnen som just älskar att öppna mååånga paket kan fyllnadsklapparna vara sånt de ändå kommer behöva så småningom. Som nya underbyxor eller en färgglad tandborste.

6) Att banta det totala antalet klappar är såklart en besparing både för plånbok och miljö. Vi vuxna kör secret santa och lottar så att alla får en person var som den ansvarar för en julklapp till. Det blir en mycket mer rimlig paketmängd och slutsumma för alla inblandade! Om budgeten är ansträngd är det ju roligare att kunna ge i alla fall en person en lite bättre present – än att bara ge krimskrams till många.

7) Ge gärna bort upplevelser framför prylar. Eller ett presentkort på din tid och kunskap. Att ge en vän tapetseringshjälp, en helg med barnvakt eller en heldag vid havet med världsgod matsäck. Det är ingen dum gåva.

8) Satsa gärna på miljömärkta presenter ifall du väljer nytt. PriceRunner har ett sökfilter du kan klicka i för att hitta miljövänligare variant av en viss vara. Som eller barnprylar märkta med

9) Papper, kartonger och snören kostar en del och skapar mycket skräp i slutändan. Bloggläsaren MammaM tipsade om att hon sytt juklappspåsar av loppade juldukar och gamla band. Dessa återanvänder hon år från år. Så smart! Annat roligt och smart att slå in paket med kan vara vackra tidningssidor, barnens kasserade teckningar eller överblivna tapetbitar.

10) Redan på julaftonen dyker oönskade julklappar upp på andrahandssajter. Jag önskar att det var mer okej att lämna tillbaka oönskade presenter till butiken, utan att uppfattas som otacksam. Hellre att mottagaren byter och får en klapp den faktiskt har glädje av än någonting den aldrig kommer använda. Det bästa är att skicka med kvittot i paketet. Bloggläsaren Ida tipsar om hur man gör det snyggt ”Jag viker ihop kvittot och lägger ett papper runt och sätter fast det på insidan paketet eller i snöret. Så säger jag att kvittot följer med fall man behöver byta, men att det annars bara är att slänga. Då behöver inte mottagaren be om kvittot, men slipper samtidigt få det rakt upp och ner med summan tydlig”. Det tyckte jag var en fin medelväg!

11) Butiker som erbjuder ångerrätt och bytesrätt har rätt att bestämma villkoren för den. Tillexempel kan de ha regler som säger att du inte får lämna tillbaka varan om du öppnat förpackningen eller tagit bort förseglingen. Fråga alltid butiken vad som gäller. Och säg till i kassan om du köpt en julklapp och vill att de ska täcka över prislappen. Då kan de ordna det på ett smidigt sätt utan att du behöver avlägsna loss något från paketet.

12 december, 2019

Dagens lucka döljer ett ljud från något som förmodligen är min favoriträtt i juletid. I all sin himla enkelhet.

11 december, 2019

Jag vaknade inatt av att det ven i knutarna och smällde på taket. En snöstorm hade dragit in över Västerbotten. Idag har det fortsatt snöa lovikavantar och det är jag bara glad för. Vill verkligen ha en snörik jul!

Sitta på kökssoffan och se ut i det vita är en favoritsysselsättning. Minns att jag gjorde det mycket som barn – bara satt och tittade i fönstret. Ut på trädgården och den lilla skogen bakom mitt hus. Nu ser jag ut över vita vidder istället. Och fortfarande är det vilsamt att bara tomglo och låta tankarna vandra.

Jag hade min kompis Frida på besök idag. Därför hade jag tänt varenda ljus i hela huset. Tror vi har tre ljuskronor på nedervåningen, fyra vägglampetter och fem kandelabrar. Utöver alla udda ljusstakar som står utplacerade här och var. Mycket brinn blir det!

Ulf bekantade sig med Frida. Så småningom hans blivande förskolefröken <3 vilken lycka för honom!

Jag bjöd på lite charkisar och goda oliver…

Och en saffranskaka med citronfrosting och lingon.

Det här vita skåpet har återvänt till matrummet. Det har stått i hallen i flera år men nu har ju Jakob påbörjat platsbyggd förvaring i pärlspont där istället.

Som ni ser står en kökssofffa under varje fönster i matrummet. Först tänkte jag att det skulle kännas övermöblerat. Men nu känns det ju helt perfekt med soffor i flera väderstreck.

Städade förresten bokhyllan härom dagen och körde massa gamla böcker till loppis. Rrensade samtidigt ut flera års prenumeration på tidningen Lantliv. Sparade bara några få nummer för nostalgi. Känns ändå som att jag får den mesta inspirationen från internet. Och att Lantliv tappat stinget sista åren. Är mer för Gård & Torp när jag någon gång köper tidning.

Det här är första vintern med fungerande garage. Nu har Jakob rensat ut där så att bilen ryms igen. Har varit fullproppat med annat under sommaren. Precis som jag drömt och fantiserat om så är det väldigt trivsamt med ett falurött trähus på gården. Särskilt mot den vita snön.

Är inte röda amaryllis det finaste förresten? Helst såhär som snittblommor som riktigt tar för sig. Positiva klubben antecknar!

Övar mig förresten på att fota mitt hem från andra vinklar än ni är vana att se. Tänker att det kanske kan vara roligt för någon…

Ingen mistel i år men granrisgirland och gammaldags papperklockor mellan salen och matrummet.

Ja. Det var den onsdagen, det. Fångad i bilder!

10 december, 2019

Andra advent förra året hade matlaget julpysselkväll hemma hos oss. Ute vräkte snön ner och jag var tjock som en stor, röd julost. Ulrika med. Fast inte röd.

Andra advent i år hade matlaget julpysselkväll hos Albin och Ulrika. Nu med två bebisar som klättrar på allt som går att klättra på.

Peppade barn redo att hugga in på julgröten!

Det är så otroligt mysigt hemma hos Albin och Ulrika. Bertil brukar säga att deras hus påminner lite om Pettsons. Och det stämmer ju rätt väl.

Mysiga vrår överallt.

Ulf var nyfiken på missen som var nyfiken på bebiskängorna.

Sedan kämpade Ulf och Ylva-Karin med gemensamma krafter för att öppna ugnsluckan…

Vi gjorde pappersstjärnor, marsipangrisar, nejlikoapelsiner

Och kristyrer till julgranen.

Fast mest jobbade barnen med sitt lilla kartonghus och de små gubbar som skulle få bo i det.

Det är det här jag älskar med julen! Vilken annan tid på året skulle man samlas en massa vuxna vänner och sitta och pyssla små saker att dekorera sitt hem med? Ingen annan tid. Det är det tråkiga. Med årets övriga elva månader.

10 december, 2019

Idag är det säsongsavslutning av En Underbar Pod – och vilken himla säsong vi haft! Erica och jag är så glada över att podda igen och att ni är fler än någonsin som lyssnar. Det har verkligen varit ett sant nöje att läsa era kommentarer och tankar om vår podd varje vecka under hösten. Det är tydligt att podden både stör och berör vilket är precis vad vi hoppats på. Ni är ju bäst!

Men nu tar vi alltså lite julpaus och återkommer igen februari med en ny säsong.

Men först bjuckar vi på ett extra maffigt julavsnitt – nästan dubbelt så långt som våra vanliga. Så kanske du kan lyssna medan du är mitt uppe i julbak, paketinslagning eller bara tråkig städning?

Vi gör bland mycket annat knäckstrutar…

marsipangranar i snöstorm..

Och gammaldags silkespappersänglar. Som utlovat i podden kommer instruktionerna här för förtydligande: Ta ett silkespappersark – ca 30×50 cm stort. Vik hela arket som ett dragspel så att det blir 30 centimeter långt och 1 centimeter brett. Klipp sedan det hopvikta arket i två delar. Den ena ska vara 20 cm lång och den andra 10 cm. Vik ihop den långa biten på mitten. Vik ihop den korta och fäst den ovanpå. Vira en tråd kring de båda pappersbitarna så att de hålls ihop. Fäst ett snöre i ängeln och avsluta med att limma fast ett bokmärke. Häng upp ängeln i granen!

Pssst…litet tips!!

Vår podsponsor som har du behöver för att lyckas med ditt julbak (pralinformar i silikon, bakmattor, slickepottar och mycket annat) erbjuder 20 % rabatt på sitt sortiment om du uppger koden ”claraerica”. Gäller fram till 20 december. PASSA PÅ VETTJA!

Och så vill jag tipsa om att vår andra sponsor Dansukker firar 150 år och att de just nu tävlar ut hushållsassistenten Ankarsrum och 25 retrokassar fyllda med produkter från Dansukker! Tävlar gör du .

God jul önskar En Underbar Pod!

10 december, 2019

Lucka nummer 10 i vår Ljudkalendern med julens härligaste ljud kommer här!

• annonssamarbete Nøstebarn •
9 december, 2019

Kläder som känns som att gå runt i en varm, mjuk kram växer inte på träd. De växer på får och tillverkas av ! Det norska märket som gör jordens finaste ullkläder.

Det som är speciellt med just Nøstebarns kläder är att de görs av obehandlad ull. Det innebär att plaggen är fria från från all kemisk behandling som ull vanligtvis utsätts för. Det finns alltså inga skadliga ämnen i kläderna och ullens naturliga fördelar har bevarats. Ull är ju oslagbart att ha närmast kroppen eftersom det hjälper till att reglera temperaturen när det pendlar mellan varmt och kallt.

Genom åren har vi samlat på oss ganska mycket plagg från Nøstebarn  Framförallt har vi önskat oss till jul och födelsedagar. Nøstebarn är inget lågprismärke men sett till kvalitén och hur många barn plaggen kan ärvas mellan, så har priset per användning varit väldigt lågt.

Jag har bott i mina och min ända sedan jag klickade hem dem. Båda sköna som mysplagg, men dessutom har tröjan fått följa med mig till kontoret. Den är så fin till mina midjehöga kjolar, lite slarvigt nedstoppad på ena sidan linningen.

Ulf har fått nya och färgen karamell. Med matchande . Så gulligt till hans röda lockar!

Hela barnaskaran är faktist kittad från topp till tå. Eller inte tå precis…för där sitter hemstickade strumpor just nu. Men resten av kroppen i alla fall.

Jag beställde hem karamellfärgade och till Folke. Min mellanson är ohyggligt kräsen med kläder och tycker i stort sett att allt är oskönt och hasar, kliar och glider fel. Men dessa byxor är suveräna. Med mudden nere vid foten kan man köpa en storlek större och vika upp mudden. Då räcker byxorna fler säsonger. Dessa plagg går tack vare färgen nu under benämningen ”pepparkakskoftan” och ”pepparkaksbyxan” här hemma. Väldigt poppis!

Jag gillar också att plaggen är långa. Mina barn är långa och spinkiga och då är det skönt att tröjorna går ner ordentligt över rumpa och armar så inget otäckt glip bildas där snö och kall luft kan krypa in. är ett riktigt bra basplagg som finns i flera färger.

Det fina med ull är dessutom att man kan hänga ut och vädra plagget och så rengör ullen sig själv. Man behöver bara ta bort eventuella fläckar först. Och eftersom det är ull och fläcken ligger utanpå fibrerna går det vanligtvis enkelt att ta bort fläckar utan fula spår. För Folke som velat bära dessa plagg varje dag sedan de kom har vi helt enkelt hängt ut dem på verandan vid läggdags och tagit in dem igen på morgonen.

Barnens är inne på sin tredje vinter och håller fortfarande stilen.

Bertil fick ett tunnstickat sett med gröna och . Byxorna kan man dels ha precis som de är men dessutom går de att använda som långkalsonger. De ryms under vanliga byxor och blir ett värmande lager. Koftan är samma modell som vi haft flera gånger förut men i ny större storlek.

Vill också slå ett slag för dessa gosiga med luva och mössor med knyt under hakan. De värmer väldigt bra och håller att ärvas mellan flera barn. En riktigt fin julklapp!

Jag är så glad för att ännu en gång få samarbeta och lyfta Nøstebarn. De är nämligen ett helt fantastiskt märke. Lekvänliga unisexkläder som formar sig efter barnens kropp och aldrig kliar. Allting producerat med respekt för människa och natur. Precis hur bra som helst ju. Önska dig i julklapp eller ge till något barn i din närhet!

8 december, 2019

Vaknade alldeles pirrig imorse – inför att stiga upp till denna andra advent. Mysiga adventsfrukostar är en tradition jag blivit inspirerad till av Erica som har just frukostar lite som sin grej med familjen.

Dock drog det ner pirret en aning när jag vaknade helt groggy, efter att ha blivit väckt åtta gånger på en natt av Ulf. Var förkyld, hade ont i en visdomstand. Samt mjölkstockning. Vem får ens mjölkstockning när man har en åttamånader gammal bebis? Så irriterande!

Tog i alla fall dubbel dos alvedon och gick ner till resten av familjen som varit vakna sedan länge. Och så gjorde jag frukost.

Gräddade de nattjästa frallorna

Kokade kaffe, ägg och skar upp lite grönt.

Kvällen innan hade jag förberett varsin liten pepparkaka till barnen, med deras namn på.

Ställde vid deras platser och blev återigen påmind om hur enkelt det är att göra barnen glada. Hur värt det är när jag orkar göra den där lilla extra!

Både Bertil och Folke fick köpa tomtedressar i helgen, inför luciatåg och julkonserter. Och nu hoppade de direkt in i sina utstyrslar när de vaknade.

Gulligaste synen jag vet. Ulf som klättrar omkring i högen av filtar och kuddar där storbarnen ligger nedbäddade och tar igen sig.

Efter många starka koppar kaffe började jag kvickna till. Medan Ulf sov sin första lur tog jag ett varmt bad för att försöka få bukt med mjölkstockningen.

Sedan var det dags för pepparkaksbak med barnen. Tände alla ljus i köket och drog igång juliga spellistan.

På lördagkvällen hade jag stannat uppe och gjort kristyr på köpespepparkakor bara för att jag var så sugen på att skapa någonting. Blev ganska bra. Tricket är att göra suuuuuupertrög glayr. Man ska knappt lyckas få ut den ur påsen. Då är den som bäst att jobba med.

Den här hörnan tycker jag mycket om. Sitter gärna inlindad i min fina Västerbottenspläd i ull från butiken Eljest och eldar.

Juliga grejer på display!

Sedan satte vi igång med baket. Ett separat bakbord är ett av mina bästa loppisfynd. Med en fuktig trasa under skivan ligger det still när man kavlar. Och så får barnen baka på köksön istället för vid diskbänken.

Så gulliga och peppade ungar. Ulf satt bredvid i sin barnstol och tittade på. Och det påminde mig om tidigare års julbak då Folke var lika pyttig som Ulf är nu.

De valde mellan grisarformar, cowboys, flygplan och stjärnor.

Jag hjälpte till att kavla så fick de stansa själva.

Dessa gamla pepparkaksformar är dock mina favoriter. Den ena blir det små kringlor av. Den andra blir kransar. Stansade en massa kransar jag ska sätta kristyr på och hänga i granen

Det jag gillar att göra mest med barnen är nog ändå att pyssla. Jakob gillar att träna med dem. Yoga, skidåkning eller simning. Tur att det är olika, så jag inte måste försöka lära barnen yoga eller så.

När vi gräddat nästan hela degen la vi kakorna att svalna, för att fortsätta med kristyren en annan dag. Vi skulle nämligen iväg på en eftermiddag av julpysslande med matlaget. Men mer om det i nästa inlägg!

• annonssamarbete Adlibris •
7 december, 2019

Hårda, platta paket är bra paket. Jag kan inte få nog av att ge bort böcker till mina barn! Jag tror att barn som har tillgång till mycket och omväxlande litteratur blir gladare barn. Och mer allmänbildade.

Mina barn får dock sådana mängder böcker av mig att de nästan är lite blasé. Därför fick jag tänka till ordentligt inför den här julen. För att hitta några titlar som jag vet att de blir riktigt glada över. Jag tror jag har lyckats och hoppas att ni kanske får lite inspiration av detta inlägg…

Till Bertil ger jag den senaste illustrerade Harry Potterboken – Den Flammande bägaren. Jag är en Harry Potternörd och har alla böckerna på engelska och på svenska och nu samlar jag alltså på de illustrerade varianterna. Vi har de tre tidigare och har läst dem från pärm till pärm. Tycker att de illustrerade är så fantastiska att inleda med när man har lite yngre barn.

De otroooooliga illustrationerna kan man bli sittande länge och titta på. Perfekt med en tjock bok för jullovet då man kan ta sig tid att krypa ner i dubbelsängen med en unge på varje sida och läsa flera i timmar i sträck.

Men vilken bok ska då Folke få? Jo han ska få Historieresan – en krokig berättelse om Sverige under 1000 år av Christoffer Rönnbäck och Ebba Svennung. Han är nämligen på väg in i faktaåldern då han vill veta hur allting fungerar och hänger ihop. Den här fantastiska historieboken med roliga illustrationer och begriplig, spännande fakta kommer passa honom perfekt – men även Bertil, då den egentligen riktar sig mer till barn i hans ålder.

Lille Ulf ska få en sångbok med inbyggd musikspelare. Klassiska barnvisor av Alice Tegner med de mest ljuvliga illustrationer.

Ja men se själva! Gillar sådana här böcker med inbyggd spelare. Så lättsamt att sitta tillsammans och sjunga. Jag äger flera sådana här böcker sedan tidigare och ibland när Folke var liten satte jag på första låten och lät boken spela honom till sömns, låt för låt.

Slutligen ska ju mina systerdöttrar Juni och Lykke få något läsvärt också. Vad kan vara mer läsvärt än en bok med berättelser om Svenska hjältinnor? Smarta, starka och modiga kvinnor. Så bra!

Gör som jag och klicka hem dina julklappsböcker från Adlibris. I deras stora julsortiment finns någonting för alla!

6 december, 2019

Jag har aldrig förstått mig på det där med att dra in alla julgrejer på en gång. Julen ska stegras vecka för vecka eller allra helst dag för dag. Annars känner jag ju inte längtan väckas i kroppen på mig. Kronan på verket är julgranen och den tar jag inte in förrän huset är julstädat och klart och det på sin höjd är några dagar kvar. DÅ kommer den där djupa, innerliga julfriden (förhoppningsvis).

Att julpynta hemmet är som när jag jobbade i butik och fick göra om skylten. Så härligt att få se på sitt hem så. Hur kan jag göra det vackrare? Var ska jag ställa stakarna det här året och var ska kransarna hänga? Vore det inte fint att prova att möblera om och byta plats på alltsammans? Kransarna tar sig bättre ut på skåpdörrarna än in fönstret…ja, sådär håller jag på och det är verkligen njutbart!

Blev så nöjd med mitt skåp när den urgamla julkyrkan fick ta plats uppepå tillsammans med en aprikos julstjärna och en matchande julstjärna i papp bredvid. Lite granris som pricken över i!

Tog fram en massa juliga kuddar också som legat på vänt under sommarhalvåret.

Den röda kökssoffan gifter sig så fint med de gröna tapeterna! Och nu vill jag bara sitta här och titta på och avnjuta alltihop.

5 december, 2019

Här är mina senaste juliga loppisfynd som jag gjorde när jag var uppe i norrbotten med min syster. Men jag inleder med något som jag köpt här i Umeå….

Den här förtjusande handbroderade väggbonaden är ren perfektion. Kolla stearinljusen, bården, färgställningen. Milda mjuka pasteller.

Tror att den här är riktigt gammal. Ska få hänga på bästa platsen i hela huset!

Loppade prylarna som ger julkänsla

Har också slagit till på några små nipperburkar som ska bli julklappar.

Alltid bra att ha för vigselringar, huvudvärkstabletter eller annat viktigt man måste ha med sig…

Och så tjockt, underbart norskt porslin. Märkt Stavangerflint och säkert en souvernirkopp då texten Alsthaug finns på koppen. På fatet står skrivet ”Sommer velkommen til alles behag på hvilken at natten den lyser som dag”.

Honungsburken var nog mitt bästa fynd på evigheter. Är ständigt på jakt efter gammalt engelskt trettio och fyrtiotalsporslin. Men det finns inte direkt drivor av det i second handaffärerna. Hittade denna för typ en tjuga och hoppade nästan på stället av glädje. Märkningen i botten är Crown Devon Honey Pot och när jag kollat runt lite kan de säljas för allt mellan sexhundra kronor och en tusenlapp. Inte för att jag någonsin tänker sälja den. Ska spara för alltid!

Har letat efter ett grisfat till rimlig penning i flera år. Den meningen låter ju helt absurd ser jag nu? ”Grisfat” ”Flera år”. Jaja.

Så gulligt gammaldags till julbordet i alla fall! 40 kronor märkt med Bofajans var som hittat. Plus den här emalkaffepannan i perfekt skick invändigt. Också 40 kronor.

Ryckte också åt mig detta stora gamla mått i flintgods från Gustavsberg. Det står nu vid spisen och håller ordning på slevarna.

Slutligen högg jag tag i den här ullkoftan och köpte den oprovad. Sitter som en smäck tack och lov. Så fina vintriga färger och midjekort modell som är den bästa.

Sök på underbaraclaras.se

Inloggning Clara Premium

Kundtjänst

Har du frågor kring din order eller något annat som berör min butik, vänligen hör av dig till:

Eller använd formuläret nedan.