Logga Underbara Clara

Kategori: Claras jul

Datumfilter
Datumfilter

22 december, 2009

picture-725.jpg

Ett av mina favoritjulpynt är en pappersängel från tant Märta. Den är gammal och bucklig men fin som bara den. Vakar i sovrummet.

Tänker på den fina bönen Kajsa Kavat läste

Det går en ängel kring vårt hus

hon bär två förgyllda ljus

hon har en bok uti sin hand

nu somnar vi i Jesu namn.

Ps. I lördags var jag med i ett stort  inredningsreportage som ni kan läsa här

21 december, 2009
picture-885.jpg

Sista finishen på julgranen blev polkakäppar. Gott till julgransplundringen också minsann.

Kokos och vit choklad – kolla in mina snöiga käppar!

18 december, 2009

picture-808.jpg

Det är riktigt kallt ute idag. Blir frostrosor på fönstrena. Men det är bara vackert. Vi har julstädat alla tre våningarna (jag har i ärlighetens namn inte städat precis överallt. Kammaren innanför mitt sovrum ser till exempel ut som en mordplats. Men jag har bestämt att man kan ha julstämning trots lite skit i hörnen) Dessutom har vi huggit några kubik ved och kärrat in. Jag har sparkat till affären och handlat. Jakob har lagat bilen som gick sönder. Och jag har strukit och vikt tvätt. Nu lägger sig julefriden i det Lidströmska residenset.

picture-790.jpg

Den här helgen för precis ett år sedan hittade vi huset. Då visste vi inte att ett år senare skulle vi bo här. Och ha det så jämrarns mysigt. Undrar vad som händer den här tiden nästa år? Imorgon skulle min mamma ha fyllt år om hon levde. Det är så sorgligt att tänka på. Om hon fanns kvar skulle hon sytt julgardiner till mig. Jag skulle få ett praktiskt och rekorderligt nattlinne i julklapp, och hon skulle besöka oss med några påsar nybakta lussekatter. Sitta i gungstolen och säga, vad fint ni har fått det. När jag skriver det här måste jag gråta. För att jag inte får fira jul med mamma. Tänker på alla er som också förlorat någon nära. Födelsedagar och jul är det extra tungt. Ta hand om er!

17 december, 2009
Glansiga röda äpplen som blivit kanderade av socker. Äpplena har en pinne in i frukten som sen ska gå att hålla i. picture-945.jpg

Kanderade äpplen är så gott.

Men tyvärr kan man råka bli tandlös om det vill sig illa.

Kanderade äpplen 

Tid

ca 30 minuter

Ingredienser

  • Små äpplen och blompinnar.

  • 3 dl strösocker

  • 1/2 dl vatten

  • 1 msk glykos (säljs på apotek)

Gör så här

  • Ta fram små äpplen och blompinnar
  • Blanda sedan strösockret, vattnet och glykosen
  • Koka i en kastrull på svag värme tills blandningen har löst sig.
  • Testa om lagen är lagom hård genom att doppa en blompinne och sedan skölja den i vatten. Lagen ska då stelna.
  • Doppa äpplena i smeten och snurra runt.
  • Ställ dem på ett inoljat bakplåtspapper och invänta smaskens.

Samtidigt lyssnar ni på den här låten

16 december, 2009

copy-of-picture-1142.jpg

Har man ingen julgran får man väl ha en julpelargon istället. Det är inte svårare än så.

När jag väl tagit in gran kan jag klä den så här!

10 december, 2009

picture-069.jpg

Ett bra sätt att förvara extra fina julkort på, är att hänga dem på en kemtvättsgalge med hjälp av små gardinklämmor eller klädnypor. Tjusigt som sjuttsingen.

Jag hänger upp några av alla de fina kort som ni skickat till mig!

9 december, 2009

hh.bmp

Tidningen är en succé och jag är så tacksam till Er!

Eftersom efterfrågan på Claras Jul bara ökar har vi bestämt oss för att trycka ännu en upplaga. Så nu är det bara att köra på och beställa så mycket ni orkar. Igår var det till och med en person som beställde 35 tidningar på ett bräde!

Beställ genom att sätta in 20 kronor på postgiro 70 33 22 -8
I meddelandefältet skriver du ”Claras jultidning.” Kom i håg ditt namn och adress.

Ni som bor i Norge eller Danmark kan självklart beställa tidningen. Ni skickar 30 norska/30 danska kronor. Det täcker tidningen plus portokostnaden inom Skandinavien

Ni som bor i resten av Europa kan självklart också beställa tidningen och ni betalar då 3 euro

22 november, 2009

tjejkaka_61681271.jpg

Jag har fått de första tidningssidorna till Claras Jul från layoutaren nu. Det ser baske mig äckligt bra ut! Hoppas bara trycket blir snyggt så att färgen och skärpan förblir intakt. Jag kan säga att tidningen kommer vara pysslig, karamellfärgad, retro och alldeles alldeles underbarclarig.

Om ni vill beställa den så tycker jag att ni ska göra det nu! Priset är 20 kronor  och tidningen är en perfekt present att rulla ihop och stoppa i någons presentkalender. I lucka sju förslagsvis.

Jag har en sådan baklust. Alltså lust efter att baka. Inte lust efter människobakar. Får se om jag svänger ihop något gott nu på kvällskvisten.

Här kan  ni läsa hur ni beställer tidning, både från Sverige och utlandet

Foto eminenta Carolina Wahlberg

18 november, 2009

rkosnr.jpg

Beställningarna på tidningen dräller in. Så himla roligt!  Ännu har inte jultidningen gått i tryck så ni som beställer under den här veckan och i början av nästa är garanterade ett alldeles eget exemplar. Hur ni beställer står beskrivet i högerkolumnen här på bloggen. Självklart får man beställa flera tidningar på en och samma gång!

Tidningen verkar svälla till 24 sidor. 24 sidor redaktionellt material utan en enda liten reklamannons för utfyllnad. Producerat på mindre än tre veckor. Jag är mäkta nöjd med mig själv. Lite mindre nöjd är jag med de 12 timmars arbetsdag(ar) jag för närvarande jobbar. Efter det här vill jag ta en lång semester. Till pingst. 2014. Eller så.

16 november, 2009
picture-1011.jpg

Dagens lunch bestod av hemmagjord risgrynsgröt och fetmjölk.

Krångla inte till det – bjud en vän på grötlunch

picture-1018.jpg

Mjölk ur en porslinstillbringare smakar mycket bättre än mjölk ur paket, av någon anledning. Jag känner mig sådär lagom Lisa i Bullerbyn av att dricka mjölken på det viset. Det är nog därför.

Klappgröt med lingon – god efterrätt!

Mannagrynsgröt till frukost

13 november, 2009

Hörni. Nu ska ni få veta hur ni beställer min tidning. Det är mycket enkelt. Skicka ert namn och adress tillsammans med 20 kronor i ett kuvert till:


VF
UnderbaraClara
Box 3164
90304 Umeå.


Väldigt gammeldags sådär. Inga inbetalningskort utan reda pengar. Kontanter är kungen

Ni som bor i Norge eller Danmark kan självklart beställa tidningen. Ni skickar 30 norska/30 danska kronor. Det täcker tidningen plus portokostnaden inom Skandinavien

Ni som bor i resten av Europa kan självklart också beställa tidningen och skickar då 3 Euro i ett kuvert.

Ni som mailat mig och beställt tidningen måste alltså  förfara på det sätt som beskrivits ovan. Inga vanliga mail räknas som beställningar, tyvärr.

Tidningen kommer att finnas i en begränsad upplaga, så raska på ifall ni vill ha ett exempler. Formatet kommer vara lite mindre än vanlig magasinstorlek. Pappret kommer inte vara blankt. För det är dumt mot miljön plus att jag måste jag höja priset på tidningen. Och det vill ni väl inte?

Hoppas detta bidde tydligt och klart nu

Trevlig helg

Ps. Ni som prenumererar på VF får Claras Jul gratis

8 november, 2009

picture-933.jpg

När jag gick och la mig i fredags snöade det. Och det fortsatte hela natten så när jag vaknade var världen inbäddad i vitt. Jag tog hundarna på promenad och därefter kokade jag tre sorters julgodis. Sådana dagar känner jag verkligen hur rätt vi tänkte när vi flyttade hit ut; där luften är fri, där regnet blir snö, där hundar han springa lösa.

7 november, 2009

picture-903.jpg

picture-853.jpg

picture-883.jpg

picture-881.jpg

picture-888.jpg

Hörni fina bloggläsare. Underbaraclara ska bli tidning. En liten men naggande god tidning. I december kommer den ut. Framförallt full med recept, pysseltips och vackra bilder. Men även välskrivna texter.

Det är en jultidning. Helt utan reklam. 20 sidor lång. För 20 kronor. Så att alla har råd. Ni som vill beställa den kommer kunna göra det genom bloggen. Hur det kommer gå till får ni veta under veckan. Själva tidningen får ni i brevlådan ungefär kring 5 december.

ps.

Självklart kommer jag blogga på som vanligt under tiden!

ps igen

Jag fotar och skriver rubbet själv. Förtvivla därför icket om du är en av alla som skickat ditt cv och arbetsansökan till mig. Ni är inte bortvalda. Jag jobbar bara solo.

28 oktober, 2009
picture-478.jpg

Hos mormor och morfar hjälpte vi till med olika vinterbestyr.  Som att hugga två julgranar. Om man väntar med det till jul är det nämligen så mycket snö att man knappt kommer åt att hugga någon alls.

picture-479.jpg

Som ni ser är det ju fler än jag som gillar finskavinterkrig-etestetiken. Jakob i sin vadmalsuniform.

För övrigt; jag har sådan jullängt att jag kommer gå i bitar snart.

Så firas julen hos mormor

17 januari, 2009
Pastellgröna och rosa mintkyssar på tallrik. uc-5342.jpg

Mina pastelliga mintkyssar ser ut som toppiga bröst!

Mintkyssar

Portioner

ca 30 – 40 st

Tid

ca 30 minuter

Ingredienser

  • 4 dl florsocker

  • 1 dl vatten

  • 1 krm ättikssprit

  • Pepparmyntsolja

  • Karamellfärg

  • Choklad

Gör så här

  • Blanda 4 dl florsocker med 1 dl vatten och 1 krm ättiksprit tills lagen håller trådprovet. (Det gör man genom att ta en droppe sockerlag mellan tummen och pekfingret och dra ut. När smeten bildar sammanhållande trådar är den färdig.)
  • Droppa sedan ner 6 droppar pepparmyntolja, samt någon droppe karamellfärg och rör om.
  • Klicka därefter ut smeten på en välsmord plåt, med hjälp av teskedar.
  • Låt stelna och dekorera med smält choklad och tryck ner en sockerkula . Om smeten stelnar för fort går det bra att späda den med någon droppe vatten och låta pannan stå kvar på spisens eftervärme för att återigen bli smidig.

Vad jag lärt mig om äktenskapet efter 13 år som gift

10 december, 2008

Min mans mormor Elsa har startat en lite ovanlig tradition av att baka adventskakor, en för varje söndag i december. Kakan är saftig och ljuvlig och inte särskilt svårt att göra. Prova själv och se!

Rund god kaka på randig julduk. adventskaka.jpg

Adventskaka

Portioner

ca 8 – 10 bitar

Tid

ca 120 minuter

Ingredienser

  • Till degen
  • 850 gram siktat dinkelmjöl eller vanligt vetemjöl.

  • 150 gram smör

  • 5 dl standardmjölk

  • 50 gram jäst

  • knappt 1 dl honung el. råsocker

  • 1/2 tsk salt

  • 1 pkt saffran

  • Till fyllningen
  • Smör som man hyvlar med osthyvel.

  • Ungefär 1 dl honung

  • Finhackade hasselnötter eller mandlar.

  • Russin

Gör så här

  • Smula ner jästen i en degbunke. Smält smöret och tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt, 37 grader.
  • Rör ut jästen i lite av degvätskan och tillsätt sedan resten av ingredienserna. Låt degen arbeta i en matberedare i ungefär tio minuter.
  • Låt sedan degen jäsa under bakduk i 30 minuter.
  • Kavla därefter ut en rektangulär platta. Bred på lite honung och strö över russin och nötter. Hyvla sedan kylskåpskallt smör så att det täcker den utkavlade degen. Rulla ihop  och skär som vanliga kanelbullar. Bullarna placeras sedan tätt, tätt i en pajform med löstagbar kant. Smöra och bröa gärna formen så släpper kakan lättare. Låt därefter formen jäsa i ca  20-30 minuter så att bullarna ”växer ihop”. Det kan hända att bullarna räcker till två adventskakor, beroende på hur stora formar man använder, i annat fall kan överblivna bullarna gräddas på en vanlig plåt.
  • När degen jäst färdigt penslar man kakan och gräddar formen i 200 grader i ca 20-25 minuter. Ska kakan frysas in kortar du baktiden med fem minuter och gräddar färdigt när den ska serveras. För att kakan ska blir riktigt saftig kan då lite smör hyvlas över. Adventskakan serveras med fördel ljummen. Oslagbart gott!

Att duka fram gott fika när det är kallt ute är bland det mysigaste jag vet. Här kan du läsa mer om det.

6 december, 2008

Jag har knåpat ihop några tips på fina julklappar man kan göra själv. Håll till godo!

julklappar3.jpg

Strykvatten är en vardagslyx som är rolig att få i present. Dessutom är det enkelt att tillverka själv. Du behöver 400 ml destillerat vatten, ca 20 droppar eterisk doftolja, samt ett par droppar ren alkohol. Blanda oljan med alkoholen och låt stå under natten i en flaska. Tillsätt sedan vattnet och skaka ordentligt.  När du sedan ska stryka blandar du några droppar strykvatten i en sprayflaska full med vatten. Duscha sedan textilierna försiktigt och stryk för en ljuvlig doft!

julklappar83.jpg

Fåglarna ska väl också få någonting gott i juletider. Lyxig fågelmat tillverkas enkelt genom att smälta 500 gram kokosfett i ett vattenbad och blanda i 300 gram fågelfrö och 200 gram nötter. Häll sedan upp blandningen i plastmuggar, ca åtta stycken. Stick ner en bit ståltråd eller snöre som sedan kan användas som hängare. Ställ i frysen och plocka fram när det stelnat. Klipp upp muggen och häng ut maten till fåglarna

julklappar-9.jpg

En enkel present till den som redan har allt är lite marmelad eller sylt i en vacker burk. Gör ett storkok och fyll gamla glasburkar med marmeladen. Gör nya personliga ettiketter och knyt fast några vackra band.

julklappar-2.jpg

Hemkokta karameller i en vacker pappersask är underbart gott och dessutom roligt att tillverka.

julklappar-3.jpg

Köp ett gott te ( ekologiskt såklart) och gör nya personliga fästen till dem. Klipp ut i hjärtan, blommor eller andra fina former i färgat papper och limma fast på den redan befintliga pappbiten.  Ge bort de tillsnofsade tepåsarna i en fin pappersask.

julklappar-4.jpg

Ett roligt sätt att ta tillvara på gamla spetsdukar är att förvandla dem till skålar genom att stärka dem. Vissa använder tapetklister eller trälim till detta men ett betydligt enklare och miljövänligare sätt att att göra det med sockervatten. Gör så här: Välj en spetsduk som är rund. Ta fram en skål i den form du vill att duken ska bli. Blanda sedan till stärkelsen, genom att lösa socker i vatten. Använd bara några droppar varmvatten, för om lösningen blir blaskig stelnar inte duken. Blötlägg därefter tyget i vattnet och plocka sedan upp den utan att vrida ur duken. Lägg den sedan ovanpå på den upp och nervända skålen (bred gärna ut tidningspapper under skålen som skydd mot bordet) och låt den stå och torka i några dygn. Vips har du en tjusig skål! Och tröttnar du på den slänger du den bara skålen i tvätten så får du tillbaka din duk.

julklappar-5.jpg

På loppis finns drivor av gamla flickböcker med snygga och färgglada framsidor. Dessa kan man göra om till fina anteckningsböcker.

julklappar-6.jpg

Skär med en tunn kniv bort innandömmet så att bara pärmen blir kvar. Enklast är att sedan använda befintliga skrivblock till det nya innehållet. Beskär det nya innehållet till lämplig storlek (här lönar det sig att vara noggran)  och gör två hål i ryggen på dessa papper. Gör två likadana hål på motsvarande ställe på pärmens rygg och trä sedan igenom ett fint snöre så att papprena hamnar på sin plats. Klart!

julklappar-8.jpg

Gör egen glögg eller töm över köpt glögg i en fin gammal flaska. Skriv en tjusig ettikett och ta med när du ska på kalas!

uc-4740.jpg

Av udda kaffekoppar kan man göra fina ljus. Det är lite pilligt men väldigt kul! I Hobbybutikerna säljs ljusmassa att gjuta med, och det är inte alls svårt bara man följer instruktionerna på paketet.

julklappar-10.jpg

Ett  återfuktande läppbalsam gör du av  försvarets hudsalva (säljs på apoteket) mixat med honung i proportionerna 2/3 hudsalva och 1/3 honung (ej flytande) Blanda ordentligt med sked och värm eventuellt i ett vattenbad för att det ska smälta samman. Portionera sedan ut läppsmörjet i burkar och gör några fina ettiketter.

4 december, 2008

uc-4482.jpg

Man gör så hemskt god mandelmassa  i min nya gamla mandelkvarn

uc-4489.jpg

Massor av mandel

uc-4485.jpg

En liten skopa socker

uc-4478.jpg

Och en skvätt grädde så löser sig alla problem så bra

3 december, 2008
Små blomformade kakor av smördeg med en klick apelsinmarmelad. Enkla recept är ofta de godaste! apelsinkaka.jpg

Här har ni ett recept på goda, enkla och ljuvligt doftande marmeladkakor man bakar på en kvart. Hemligheten är smördeg.

Marmeladkakor

Tid

ca 45 minuter

Ingredienser

  • Smördeg

  • Apelsinmarmelad

  • Ägg

  • Strösocker

Gör så här

  • Kavla ut smördeg på ett bakbord, men låt den inte bli för tunn.
  • Stansa försiktigt ut blommor eller stjärnor med en pepparkaksform.
  • Tryck en liten klick apelsinmarmelad i mitten av varje kaka.
  • Använd gärna mitt receptet på min juldoftande apelsinmarmelad som finns under Claras Recept. Vanlig marmelad fungerar förstås lika bra.
  • Pensla kakorna med uppvispat ägg och strö över lite strösocker.
  • Ställ i mitten av ugnen på 175 grader i drygt tio minuter.
  • Låt svalna och servera med en god kopp julkaffe eller varm glögg! Underbart gott!

 

Här finns receptet på min goda apelsinmarmelad

29 november, 2008

Jag älskar julen och jag älskar att julpyssla. Därför tänkte jag visa er några av mina enkla julpyssel man kan göra av saker man hittar i naturen. Julen behöver inte vara dyr. Håll till godo!

julpyssel-4.jpg

Fina kottar är enkelt att fixa. Lägg dem varmt och torrt i några dagar (tex ovanpå ett element) så böjer de ut sig och blir stora. Måla dem med valfri färg och använd för att dekorera julgrupper eller hänga i julgranen.

julpyssel8.jpg

En tjusig adventsljusstake gör man av små terrakottakrukor. Den patinerade looken uppnås genom att blanda fil och lite vit målarfärg och dutta på krukan. Torka sedan försiktigt av med en hushållspapper ifall det blivit för mycket. På botten av krukan kan man limma fast ljushållare som säljs i hobbyaffärer, då står ljuset stadigt. Budgetvarianten gör man genom att knyckla lite tidningspapper och trycka ner ljuset i. Dekorera med mossa, stenar, kottar, glitter och vackra snören. Obs! Lämna aldrig dessa ljus utan uppsikt då mossa är lättantändlig. Använd gärna självsläckande ljus som en extra säkerhet

julpyssel-3.jpg

Trots att snittblommor från trädgården är ett minne blott kan man faktiskt göra många vackra vinterbuketter. Ett rejält knippe avlövat blåbärsris blir tjusigt i en vas. Man kan också knyta det till en fin krans. Använd alltid en sekatör när du ska plocka blåbärsris, så att du inte drar upp det med rötterna.

julpyssel10.jpg

Ljuslyktor av kronärtskockor är fint att duka med. Skär dem platta i botten och gröp ett litet hål där ljuset kan stickas ner

julpyssel11-1.jpg

Pryd huset med julkransar. För att göra en sådan behöver man en stabil ståltrådsstomme, några meter tunn stålstråd ( eller björntråd) samt en avbitartång.  Om man vill kan man göra stommen grövre genom att vira tidningspapper kring den. Då går det åt mindre ris. Gör små buketter av granris, eller som här, lingonris och bind fast dem med ståltråd så att de överlappar varandra. Stoppa fast några kvistar smällbär och häng ett äpple på tråd i mitten.

julpyssel11.jpg

Låt kransen pryda väggen eller lägg på ett fat och placera apelsiner och röda juläpplen i mitten.

julpyssel61.jpg

Klipp lite granris eller lummer och stick fast som dekoration i till exempel en kristallkrona. Blir extra vackert tillsammans med rönnbär på tråd.

julpyssel-5.jpg

Äpplerpotpurri gör du genom att skiva några  äpplen tunt och lägga på bakplåtspapper. Låt äpplena lufttorka i några dagar. För att de inte ska missfärgas kan de penslas med citron. Häll sedan äpplena i en vacker skål och strö över lite mald kanel och stick ner några kanelstänger. Doftar jul!

julpyssel-2.jpg

Apelsiner fulla med nejlikor är ett vackert stilleben och doftar dessutom ljuvligt. Slösa gärna med nejlikor, ju fler desto bättre eftersom att kryddan har en konserverande effekt på apelsinerna

julpyssel-1.jpg

Att ge frukt och granris ett frostigt utseende är både roligt och enkelt. Men skippa snöspray – det miljövänliga sättet att frosta är genom att pensla äggvita och sedan doppa i florsocker blandat med vanligt socker. Låt torka  och hantera sedan försiktigt.

Mer julpyssel i papper

Sök på underbaraclaras.se

Inloggning Clara Premium

Kundtjänst

Har du frågor kring din order eller något annat som berör min butik, vänligen hör av dig till:

Eller använd formuläret nedan.