Logga Underbara Clara

Kategori: Claras jul

Datumfilter
Datumfilter

19 december, 2010

Nu är granen pyntad. En fin grej att dekorera med är polkahjärtan. Limma ihop två polkakäppar med en limpistol eller smält socker – häng sedan i granen eller ett fönster.

Jag har en zinkhink som julgransfot. Snyggt, praktiskt och man behöver inte vara rädd att granen torkar ut när den har så mycket vatten.

Pyntet går i ett silver och polkatema i år. Jag är så glad för vår fina gran som vi fick av grannarna. Den är riktigt knubbig och tät.Melker sover räv på soffan. Tack och lov verkar han inte gilla att äta polkakäppar.

Mina fina änglar som jag tror kommer från min farmor ursprungligen.Det blev en vit och krispigt fräsch jul i år. I alla fall i vardagsrummet.

Så ska julen pyntas!

18 december, 2010

Jag älskar att duka fint. Men man behöver inte göra det så krångligt. På vårt vackert åldrade hundraåriga slagbord brukar jag inte ens använda duk.

Tårtpapper får agera tabletter istället. Det är skirt och lite sirligt och väldigt festligt.

Tända ljus är viktigt. Små bakformar fungerar som ljuskoppar. Det är bättre än höga ljusstakar som ofta skymmer sikten till bordsgrannen.  Har man klåfingriga småbarn är det minst lika fint att lägga ut en ljusslinga på bordet.

Jag vräker på med pumlor och julgransdekorationer på bordet. Funkar bra om man inte har karotterna just på bordet utan på en serveringsyta bredvid. Jag gillar den lösningen eftersom stackarna i mitten då slipper sitta och skicka hela måltiden.

Jag dukar gärna med udda porslin. Faktum är att jag bara har udda porslin. Men kör man på en enhetlig färgskala är det bara vackert. Mina servetter rullas ihop och stoppas fast i en servetthållare av scrapbookpapper. Den gör man genom att klippa en remsa på 1×8 cm och häfta ihop ändarna.Och slutligen vill jag förstås ha lite grönt på bordet. Men man behöver inte kosta på dyra blommor. Lingonris eller granskott är fina i en sirlig vas.

Så julpyntar jag och barnen

14 december, 2010

Förra året slog jag på stort och gjorde detta färgsprakande pepparkakshus för smurfar. Årets pepparkakshus är så fult att jag på inga villkor kan visa upp det. Äckligt godis valde jag också så jag vill inte ens äta upp det. Hur kan man tänka så fel? Äckligt och fult – sämsta kombon någonsin.

13 december, 2010

En fin liten jul-en (hur skriver jag egentligen det?)  med snöspray och pumlor är ett bra alternativ för den som inte har plats för en riktig gran. Barrar inte heller vilket är ett stort plus! Själv vill jag ha mycket av allt så jag kör på både gran och en.

12 december, 2010

Jag är lite nyfiken på norska tidningen Lev Landlig. Är det någon som har koll på den? Verkar mysig, kanske som en blandning av Lantliv och Countryliving? Kanske kan någon norsk läsare ge ett utlåtande? Och är det någon som vet var man kan få tag i den i Sverige? Har letat utan resultat nämligen…

12 december, 2010

Att julbaka kan vara mysigt och roligt men också svettigt och irriterande när saker envisas med att krångla. Här är några tips jag lärt mig längs vägen…

Välj en kvalitetschoklad till praliner och kolor istället för billig blockchoklad. Block är den sortens choklad som inte får heta choklad då den innehåller för lite kakaosmör. Skillnaden är enorm!

Använd block istället för smält socker för att foga ihop pepparkakshus. Stelnar fort och är lätt att arbeta med.

Att diska knäckkastruller kan vara ett svettigt arbete. Använd kokande diskvatten så smälter smeten bort utan bekymmer. Ingen stålull behövs.

När knäck och ischoklad ska fyllas i formar – töm först över smeten i en såssnipa så går det lättare.

Lägg lite extra krut på en fin marsipan. Marsipan är ofta av rätt dålig kvalitet och innehåller alldeles för lite mandel. Släng ett öga på mängden mandel i innehållsförteckningen– ju mer desto bättre.

Ibland är faktiskt den billigare mandelmassan ett bättre alternativ än att köpa marsipan. Hemmagjord mandelmassa är ett lyft i julbaket. Använd lika delar mandel och socker. Skålla mandeln, mixa i hushållsmixern eller mal i kvarn till ett fint pulver. Blanda i sockret och kör till en slät och varm massa.

Variera dig genom att krydda favoritrecepten lite annorlunda. Saffran i tryffelsmeten, kanel eller ingefära i kolorna. Pepparmintolja, bittermandelarom och pepparkakskryddor är också bra att ha hemma. Små förändringar som gör stor skillnad.

Kolla gärna in mina julrecept – till exempel mitt julgodis som knäck och ischoklad!

11 december, 2010

Med några röda bär i min krona av lingonris blir det ännu lite mer juligt och fint.

11 december, 2010
Mörk ischoklad i ljusa pappersformar.

Jag julbakade i veckan, två av mina favoritsorter.

Ischoklad kan kännas lite barnsligt men med vuxen smaksättning blir det både pikant och spännande.

Ischoklad

Här använder jag mig av hela kaffebönor som ger härlig crunch. Pepparmyntsolja, rivet apelsinskal eller frysta hallon är också gott att piffa till chokladen med.

Portioner

ca 30 minuter

Tid

ca 50 st

Ingredienser

  • 400 g mörk kvalitetschoklad 70 %

  • 100 g kokosfett

  • 4 msk grovhackade kaffebönor

Gör så här

  • Hacka choklad och kaffebönor. Smält kokosfett i ett vattenbad och blanda sedan i chokladen och kaffebönorna. Låt smälta ihop. Ställ ut formar på en bricka och töm över smeten i en liten såsnipa. Fördela i formarna och låt stelna. Förvara sedan i tätslutande burk, gärna i kyl eller frys.
Mandelknäck i formar på godisfat på min julduk.

Knäck

Det här kan vara världens godaste knäck. Lite mjuk i konsistensen och massor av mandelsmak. Hemligheten ligger i bittermandeloljan.

Portioner: ca 50 st Tid: ca 60 minuter

Ingredienser

  • 150 g mandel

  • 50 g smör

  • 2 dl vispgrädde

  • 3 dl socker

  • 1 dl ljus sirap

  • 2 msk honung

  • 1 tsk vaniljsocker

  • Några droppar bittermandelolja, efter tycke och smak

Gör så här

  • Hacka mandeln och ställ åt sidan.
  • Koka alla ingredienser utom mandeln och bittermandeloljan på svag värme i en tjockbottnad kastrull utan lock.
  • Testa att göra ett kulprov för att se när smeten är färdig. Det brukar ta mellan 25-40 minuter beroende på hur vid kastrullen är.
  • Rör ner den hackade mandeln och droppa några droppar bittermandelolja i knäcksmeten.
  • Smaka av smeten så att det blir lagom mycket. Ställ ut knäckformar på en inoljad bricka och häll över smeten i en såssnipa så går det lätt att fylla formarna. Låt stelna och förvara sedan i tätslutande burk

För mer inspiration – kolla mina julrecept!

8 december, 2010


Nä nu orkar jag inte vänta längre. I helgen tar jag in julgranen. Jag vet att vissa dånar när de får höra sånt här men jag orkar helt enkelt inte vänta mer. Jag har nästan alltid firat jul borta hos mormor och morfar och ska man hinna njuta granen hemma måste man ta in den i tid. Och den traditionen håller jag fast vid även i år. Så det så.

Förresten, var det fler än jag som läste H.C. Andersens Granen som liten och blev deprimerad? Jag var ett otroligt känsligt barn som blev deprimerad av alla gripande sagor. Men Granen var värst – mycket värre än Flickan med svavelstickorna. Och den handlar ändå om ett barn som fryser ihjäl! Men nej – en döende gran var tydligen ännu sorgligare…konstigt det där…

7 december, 2010

Hej värld. Vad overkligt vacker du är. Sedd från mitt sovrumsfönster.

6 december, 2010

En av mina favoritmöbler här hemma är en byrå gjord av en gammal sockerlåda.  Själva lådan är stommen och sedan har en annan sockerlåda sågats sönder till byrålådor. Som knoppar används den typ av porslinspluttar man hade när man drog el förr i tiden. Hela bygget har säkert en 60 år på nacken. Återbruk i dess rätta bemärkelse!

Tips -pimpa tråkig byrå med tapet!

6 december, 2010

Idag i Pikant lär jag ut hur man gör kristyränglar. Min syster som alltid ska vara lite tvärsöver gör modeänglar istället och hänger i krukväxterna.Karl Lagerfeld och Kate Moss fick sätta livet till. Ganska roligt tycker jag!

5 december, 2010

När jag blir nog less på vår skruttiga loppissoffa slänger jag på ett överkast. Det här fina lapptäcket till exempel. Passar faktiskt riktigt bra till jul med de stora stjärnorna. Men inte gör det soffan skönare direkt. Hade jag råd skulle jag ge mig själv en ny soffa i julklapp.

Och i hörnet lyser min fina julstjärna, köpte den på Åhléns förra året. Gillar att hålen i stjärnan bildar en cirkel. Blir väldigt vackert när den är tänd.

5 december, 2010
Kraftig saffransgul adventskaka på kaffebordet med ljusblå koppar.

Adventskaka är så gott så det kan hända att hjärtat slutar slå när man äter den. Jakobs mormor står bakom receptet och bakar en för varje advent.

Adventskaka

Portioner

2 kakformar

Tid

över 120 minuter

Ingredienser

  • Till degen
  • 850 gram siktat dinkelmjöl eller vanligt vetemjöl.

  • 150 gram smör.

  • 5 dl standardmjölk.

  • 50 gram jäst.

  • Knappt 1 dl honung el. råsocker.

  • 2 tsk salt.

  • 1 pkt saffran

  • Till fyllningen
  • Smör som man hyvlar med osthyvel.

  • Ungefär en dl honung.

  • Finhackade hasselnötter eller mandlar.

  • Russin

Gör så här

  • Smula ner jästen i en degbunke. Smält smöret och tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt, 37 grader.
  • Rör ut jästen i lite av degvätskan och tillsätt sedan resten av ingredienserna. Låt degen arbeta i en matberedare i ungefär tio minuter
  • Låt sedan degen jäsa under bakduk i 30 minuter.
  • Kavla därefter ut en rektangulär platta. Bred på lite honung och strö över russin och nötter.
  • Hyvla sedan kylskåpskallt smör så att det täcker den utkavlade degen.
  • Rulla ihop  och skär som vanliga kanelbullar. Bullarna placeras sedan tätt, tätt i en pajform med löstagbar kant.
  • Smöra och bröa gärna formen så släpper kakan lättare.
  • Låt därefter formen jäsa i ca  20-30 minuter så att bullarna ”växer ihop”.
  • Det kan hända att bullarna räcker till två adventskakor, beroende på hur stora formar man använder, i annat fall kan överblivna bullarna gräddas på en vanlig plåt.
  • När degen jäst färdigt penslar man kakan och gräddar formen i 200 grader i ca 20-25 minuter. Ska kakan frysas in kortar du baktiden med fem minuter och gräddar färdigt när den ska serveras. För att kakan ska blir riktigt saftig kan då lite smör hyvlas över. Adventskakan serveras med fördel ljummen. Oslagbart gott!
3 december, 2010

Har precis uppfunnit en knäck som är så god att ni skulle skita i brallan om ni fick smaka (nära på att jag fick byta byxor ju!) och recept utlovas så snart det publicerats i tidningen.

Mellan varven går jag ner och hugger ved i källaren. Det är så särskilt bra när man är förbannad – att hugga hårt med yxa. Svinhugg går igen tänker jag och hugger lite till.

2 december, 2010

Ett gäng polkakäppar i en ask vikt av scrapbookpapper är en söt present att ta med sig på glöggmingel eller att stoppa i adventskalendern. Jag har doppat dem i smält vit choklad och sedan kokos. Så att de ser lite snöiga ut!

Här kan du se hur jag dekorerar granen med polkakäppar som blivit till hjärtan.

28 november, 2010

Jag blir bara mer och mer förtjust i färgen i vardagsrummet. Lingonshake är vackert mot vitt och ser nästan isigt ut på vinter. På kvällarna däremot ger det ett varmt och ombonat intryck. Vi har fått två söta minigranar av några bekanta (stor gran har vi redan fått av grannarna – men den tar vi inte in riktigt ännu) Jag gillar att ställa ut smågranar eller grankvistar redan till advent. Det luktar så gott och förtar ändå inte det magiska med att så småningom ta in och klä den riktiga granen!

Stora granar är ju så pampiga. Små granar är mest charmiga och kan se ut lite hur som helst. Den här fick kristyränglar och silvriga pumlor. Min fina vita pappstjärna från Åhléns hänger i hörnet av rummet. Varför ska pappstjärnor bara hänga i fönster?

28 november, 2010

Här kommer några fler fina planteringstips för julblommor. Ett himla bra sätt att piffa en kruka på är att vira fint papper kring en vanlig plastkruka. Jag använde golvpapp från renoveringen och fäste ihop den med randiga snören. Rustikt, vackert och billigt! I en gammal brödform från loppis får tre vita hyacinter stå.

Jag använder en gammal sockerkaksform som kruka för min julstjärna. Bara att stoppa ner en tät plastbytta i botten så att vattnet inte läcker ur och förstör formen. Täck över de fula kanterna med mossa.

Slutligen har två hyacinter tagit plats i en vacker pressglasskål från farmor. Några små julkulor skänker extra glitter.

27 november, 2010

Julblommor är verkligen det viktigaste pyntet för mig. Framförallt lukterna är avgörande. Hyacinter måste finnas – helst lite överallt. I köket har jag stoppat ner en hyacint i ett gammalt öskar för mjölk. Passar perfekt och eftersom man knappt ska vattna hyacinter behöver man inte vara rädd för att udda planteringskärl ska rosta sönder. För att blomman ska komma upp i krukan har jag ställt den på den (upp och nervända) plastbytta blomman kom i och bäddade in hela baletten i mossa.

Några hyacinter får stå framme i min fina gamla besticklåda. Full av silverbestick glittrar det som värsta julpyntet.

Så blandar jag hyacinter i olika färger!

26 november, 2010


Åh så himla härligt med advent! Imorgon kommer Malin och Johan hit på vintermys. Själv ligger jag på soffan just nu och bara njuter av att det är nystädat, att apelsinerna är fullproppade med nejlikor och hyacinterna slagit ut. Och så vill jag verkligen rekommendera att lyssna på P2 som ända fram till jul sänder julmusik på nätet, i två olika kanaler. En som heter Klassisk Jul och spelar klassisk julmusik och så Bjällerklang som spelar allt annat. Sjukt mysigt att slå på när man bakar eller pysslar.

Sök på underbaraclaras.se

Inloggning Clara Premium

Kundtjänst

Har du frågor kring din order eller något annat som berör min butik, vänligen hör av dig till:

Eller använd formuläret nedan.