Logga Underbara Clara

Kategori: Claras jul

Datumfilter
Datumfilter

17 september, 2015

Även för en julälskare som mig är det ju bra tidigt att gå och tänka på julen. Men jag kan inte låta bli att tjuv-visa omslaget på Annakarins och min nya bok som släpps i slutet av oktober! Jag är så vansinnigt stolt över God Jul – Kakor knäck och karameller. Vi har samlat alla våra bästa julrecept och pyssel i denna fullkomliga orgie i julfirande. Om Steg-för-steg serien har handlat om att släppa loss barnen själv i köket, så handlar julboken om att mötas över generationsgränserna, känna gemenskap och vara kreativa tillsammans. Så som julen är när den är som allra bäst! Boken ges ut på Rabén&Sjögren men är ingen renodlad barnbok utan vad jag skulle kalla en bok för hela familjen.

För mig har en julbok stått högt på önskelistan under flera år så att äntligen fått släppa en sådan är lite nyp-mig-i-armen-känsla. Och oj vad vi har slitit med God Jul, det var ett väldigt sjå att lyckas fota precis när snön låg som finast på träden i vintras. Men vi sydde ihop det tillslut. Vår duktiga formgivare är Mikael Engblom som hjälpte mig med mina första två vuxenböcker som handlade om inredning och pyssel.

Det är ett tag kvar tills boken släpps – men jag ska försöka fixa fram en bra rabattkod till er bloggläsare inom kort så att ni kan klicka hem den till extra bra pris! Tror att den kommer ligga på 129 kronor i bokhandeln ungefär.

1 januari, 2015

Den planerade ledigheten blev visst lite kortare än jag tänkt då min dator blev ominstallerad och fixad på nolltid! Efter att ha haft en mac trögare än kylskåpskall sirap känns det nu med en tömd och trimmad dator som om jag har fått superkrafter!

Vi har precis kommit hem efter att ha varit några dagar hos Jakobs mormor som bor i en by en dryg timme ifrån oss.  Väldigt mysigt. Bilderna ovan tog jag under en kvällspromenad med Jakob. Det känns skönt att vara hemma igen – men att ändå ha en hel vecka kvar av julledigheten. Den tiden ska vi lägga på att träffa vänner. Något vi gjort alldeles för lite den sista tiden, i ärlighetens namn.

27 december, 2014

När man har två småbarn och samtidigt har jullov blir det inte så mycket med det som jag tycker ÄR själva jullovet – att ligga på soffan och klämma ohälsosamt många böcker och äta massa julgodis samtidigt. Men jag försöker stjäla åt mig några sådana guldstunder ändå. När Folke sover och när Bertil är försjunken i någon film slänger jag mig på soffan och skyndar att läsa. Som jag nämnde läser jag Astrid Lindgrens biografi just nu och sedan tänkte jag läsa ”Skitmat” av Jakob Gudiol som jag fick av Jakob i julklapp bland annat. Förväntar mig massa kost och träningspepp – så jag väntar med den tills jag ätit mig mätt på ischoklad och ingefärskola tänker jag. Hmm…

26 december, 2014

Jag tycker alltid att juldagen och annandagen är en sådan lättnad. Man kan göra lite som man vill och laddningen från julaftonen är över. Vi har verkligen tagit det väldigt lugnt. Med flera av både barnen och oss vuxna sjuka har vi bara gjort korta promenader i kylan och däremellan hängt inomhus. Idag gick vi dock ut och åkte skrana och pulka

Väldigt roligt! Tycker om när man kan få motion utan att knappt hinna märka det själv. I övrigt längtar jag mest efter att få ligga i soffan med Astrid Lindgrenbiografin ”Denna dagen ett liv” och sträckläsa. Det får bli över nyårshelgen tror jag. Ser fram emot det!

26 december, 2014

Sicken fin julafton jag har haft! I år ordnade jag julaftonsfirandet och min syster och pappa med familj var här. Totalt nio stycken så det var ganska lugnt och skönt. På julaftonsmorgon inledde vi som vanligt med en kakfrukost  bestående av  – ja just det – kakor. Sedan begav vi oss ut på sparktur i den bitande kylan!

Väldigt kallt och väldigt vackert!

Det festligaste jag vet är min Västerbottensdräkt så i vanlig ordning åkte den på!

Hättan är så särskilt fin tycker jag!

Mitt på dagen åt vi julbord. Lax, ägghalvor, sill och massa annat gott

Vår julskinka från egna grisar var den godaste jag någonsin ätit!

På julbordet hade vi massa saker framställda på gårdens råvaror så som brunkål, grönkål, köttbullar, revbensspjäll, kryddiga korvar och så skinkan förstås! Men min julbordsfavorit är ändå dopp i grytan. Egentligen en grymt ofestlig mat men så himla god bara! Men det ska doppas tunnbröd och inget annat.

Juldukningen

Jag och den lite krassliga och yrvakna treåringen

Efter middagen var jag tomte hemma hos Bertils bästis Ada. Sedan kom tomten hem till oss för utdelning

Trots en ganska stor och mullrande tomte med den läskigaste sortens mask var ungarna hur coola som helst.

När tomten hade gått utbröt ett juklappsinferno som varade i många timmar. Mest var det barnen som fick saker och de vanligaste klapparna hos oss var strumpor av olika sorter samt böcker, böcker och ännu fler böcker!

När det var klappat och klart tände vi tomtebloss på bron och upptäckte norrskenet på himlen.  Vi blev stående ute i mörkret en lång stund för att huttra och beundra.

Kvällen avslutades med skinksmörgåsar och mandelmusslor med grädde och hjortronsylt till efterrätt. Och ett sent samtal vid köksbordet innan vi allesammans stupade i säng av trötthet.

23 december, 2014

Dagen före julafton är speciell för mig. När man var liten var det ju världens absolut längsta dag. Ofta spenderade vi den i bilen för att åka de fyrtio milen upp till mormor och morfar vid polcirkeln. Längs krokiga vägar och snötyngda granar rullade vi fram – min syster och jag. Inklämda i baksätet mellan klappar och resväskor. Jag saknar både mamma och morfar så mycket i juletid. Båda är borta nu. Ändå är de med på sätt och vis. Fast jag inte längre firar jul i Stenträsk där jag firat närmare 20 jular känns den tiden lika verklig och nära som om det var igår.

Och minnena är en tröst. Jag har alltid trott att det är en floskel. Varför skulle man bli tröstad av minnen – man borde ju bara bli ledsen av att tänka på det man haft och förlorat? Och, jo, visst blir man lite ledsen. Men om jag sluter ögonen så sitter jag på vedlåren i mormors kök igen och ser på när hon rullar köttbullar. Känner värmen från vedspisen stråla mot benen och hör morfars snarkningar från soffan i vardagsrummet och ekonyheterna i radion. Och samma känsla av absolut trygghet uppfyller mig nu som då.

22 december, 2014
Ljus och mörk kola skuren i kvadrater på smörpapper.

Här kommer recept på två bra sista minuten-godisar.

Först ut är gräddkolan. Halva satsen kryddade jag med färsk ingefära och halva satte jag piff på med hackad mörk choklad så att den blev mer som en tunn fudge.

Snabb gräddkola

Portioner

ca 40 kolor

Tid

ca 45 minuter

Ingredienser

  • 100 gram smör

  • 1 dl sirap

  • 3 dl strösocker

  • 2 dl vispgrädde

  • En bit färsk ingefära eller 100 gram mörk choklad som smaksättning

Gör så här

  • Smält smöret och blanda ner övriga ingredienser.
  • Koka utan lock i ca 20 minuter tills smeten klarar ett kulprov.
  • Riv då ner en bit ingefära i smeten, eller hackad mörk choklad.
  • Blanda väl och häll upp kolan på ett bakplåtspapper.
  • Ställ kallt och skär sedan i bitar med kniv.
Kakaogodis i bitar som rullat i kokosflingor.

Det här julodiset har min vän Charlotte lärt mig göra. Riktigt enkelt och väldigt gott!

Julgodis med kakao och kokos:

Portioner: ca 40 kolor Tid: ca 45 minuter

Ingredienser

  • 100 gram smör

  • 1 dl sirap

  • 1 dl strösocker

  • 2 msk kakao

  •   1 1/2 dl  havregryn

  • 1/2 dl cornflakes

Gör så här

  • Smält smör i en kastrull och blanda ner sirap och socker och låt koka en minut.
  • Addera havregryn, kakao och cornflakes.
  • Blanda och häll upp på en plåt klädd med bakplåtspapper.
  • Platta till och strö över kokos.
  • Låt stelna och skär sedan i bitar.

Så gör jag knäck och ischoklad

22 december, 2014

Det blir mycket julstök på bloggen nu men det är för att julstök typ är vad jag ägnar dagarna åt! Julkärven kom upp idag för att småfåglarna ska få något juligt att äta också. Plus att det är så kallt ute nu så de behöver verkligen stödutfodring! Ska bli omkring -20 hela julhelgen verkar det som.

Julkärven känns som själva sinnebilden av jul! Jag ser Jenny Nyströms tomtar framför mig…

Sedan bakade jag en jättesats av mitt morotsbröd för att ha något frukostbröd nu när vi får gäster!

Lättgjort och väldigt gott!

Receptet finns här!

Så kokade jag två sorters kola också. Recept kommer sedan

En med massa ingefära och en med mörk choklad som blev nästan som en fudge

Dessutom har jag kokat skinkan. Lite spännande för det har jag faktiskt aldrig gjort förut! Skinkan från våra grisar är ju inte rosa utan grå eftersom vi inte tillsatt något nitrit.

När det började skymma la vi oss i soffan och lyssnade på Astrid Lingrens Julberättelser på Spotify. Bertil och Folke passade på och tog sig en tupplur!

Herrdome och hackipett – på fågelspaning med Ulf

21 december, 2014

Idag ordnade jag ett litet minijulfirande med Jakobs familj eftersom vi inte firar ihop i år. Tycker att det är väldigt kul när man kan dra ut på julfirandet lite.

Jag dukade upp ett litet julbord (ja deras julbord brukar ha typ trettiofem rätter så detta var verkligen jul i miniatyr)

Grönkålspaj, korv, köttbullar, rödbetssallad potatis och kålrotslåda och lite tillbehör

Julmat alltså! Så gott och så sjukt mycket kalorier. Tror jag förbrukat typ tre liter grädde den här veckan…

Till efterrätt hade jag gjort en laddning saffranspannkaka med hemkokt blåbärssylt! Så gott. Receptet finns här

Spegelselfie

Efter maten lekte vi kurragömma och alla gömde sig. Kul att leka med en treåring! Man kan liksom ställa sig i hallen med en halsduk hängande över huvudet och inte bli upptäckt! Gulligt. Sedan bytte vi julklappar och jag somnade nästan på soffan

Hips vips – lika snabbt som det blev ljust blev det mörkt igen på årets allra mörkaste dag. Nu ska jag vila på soffan en stund medan Jakob tar disken. Om några timmar kommer  några kompisar hit på julmys så jag måste vila pratmusklerna ett tag för jag misstänker att jag kommer överanstränga dem ikväll.

 

20 december, 2014

Första dagen på jullovet vaknade hela familjen klockan nio. Gud är god. Ute lockade solen och massor av pudrig nysnö

Vi åt frukost och förundrade oss  (och nästan förfasade oss) över den enorma granen

Efter frukost tog jag med mig småpojkarna på en sparktur! Folke i sparkpulkan och Bertil med sin lilla röda spark som jag hade som liten.

När han blev för trött i benen ordnade vi sparktåg istället

Falurött mot vitt är så himla fint!

När vi kom hem igen plockade vi fram bob och skrana och åkte i den lilla backen på gården.

Hus i vinterskrud (och stort behov av ommålning)

Sedan tog världens matlagningseftermiddag vid. Jakobs familj kommer förbi på jullunch en sväng i morgon så då gjorde jag några rätter till det. Det blir ett julbord i miniatyr. Köttbullar och korv har jag redan färdigt men idag gjorde jag grönkålspaj, kålrotslåda, två sorters julgodis samt saffranspannkaka till efterrätt! Det tog nästan hela dagen men jag gillar verkligen att stå vid grytorna om jag inte har någon tid att passa som stressar mig.

Dagens hit var för övrigt den ohemult fula men roliga hoppgungan! Aldrig sett en nöjdare unge än när Folke fick prova den för första gången. Önskar att de gjorde dessa gungor i vuxenstorlek så att man kunde hoppa själv för det verkar ju superkul!

20 december, 2014

Äntligen har vår gran fått komma in! Utomhus har vi ju en söt liten gran vi fått av våra snälla grannar. Vår innegran däremot, den fick vi hugga på några vänners mark. Mitt granhuggarsällskap undrade om jag verkligen skulle välja en SÅ stor gran att ha inomhus? Ja, tänkt för det skulle jag! Tre meter hög och näsan två meter bred. Dock är det svårt att fånga på bild!

Och det här är liksom mina drömmars gran. Den där granen jag fantiserade om som liten. Som skulle stå i min fina salong och räcka ända upp till taket och som man skulle behöva stå på en stege för att klä! Och nu är den min! Dock är den VÄLDIGT stor. Då har jag ändå kapat den på längden och även en aning på bredden och pyntet räckte inte riktigt till. Men fin blev den! Som fot har jag en stor plåthink fylld med massa stenar som gör att den håller balansen.

Mina gamla glaspumlor köpta på loppis har fått komma fram

Och så tunna strängar av glitter och papperspynt i olika former.

Den är helt enkelt magisk! Tyvärr syns det inte riktigt hur stor den är eftersom den faktiskt inte fick plats i kameran!

Då jag ogillar ledslingor och det tyvärr inte går att få tag i något annat nu för tiden köpte jag en lite äldre begagnad ljusslinga på loppis med riktiga mjuka glödlampor som ger guldigt ljus istället för gulgrönt eller isblått.  Jag är så nöjd med min pampiga gran! Blir ingen dans runt granen på grund av hörnplaceringen – däremot propsar jag på långdans runt huset på julafton!

19 december, 2014

Jag är så glad att jag börjar med julförberedelserna så tidigt! December är alldeles för kort för att hinna njuta på och jag är lika paff varje år när jag plötsligt upptäcker att det bara är några få dagar kvar till julafton! Var sjutton tog tiden vägen?  Vi har i alla fall gjort det mesta julstöket färdigt – nu återstår bara en del paketinslagning och piff och fix. Men inga jobbiga saker egentligen! Inte efter idag när vi gjorde bort Den Stora Julstädningen.

Vi brukar inte julstäda så där överdrivet i vanliga fall – bara göra en helt vanlig städning –  men i år blev det så ändå. Det var nämligen hög tid att linoljesåpa golven som vi inte skurat sedan i somras. Så vi tömde varje rum på nedervåningen och Jakob linoljesåpade dem noggrant. Och jag tror jag torkade varenda list i hela huset under tiden. Vi konstaterade att vi aldrig städat så noggrant någonsin. Jobbigt värre. Men nu luktar det vansinnigt gott här hemma! Linoljesåpa är det bästa som finns. Efter en dag med händerna i skurvattnet är de alldeles lena och mjuka! Ångrar inte en sekund att vi valde skurgolv. Visst är det lite jobbigt att skura så noggrant två gånger om året. Å andra sidan skurar vi aldrig golvet i vanliga fall utan dammsuger bara så det jämnar ju ut sig.

19 december, 2014

Här kommer recept på två julkakor som är populära hemma hos oss.

De må verka oenseliga på bild men de är makalöst goda!

Små runda chokladkakor i rund skål med julljus i bakgrunden.

Först ut är sötsalta jordnötskakor med nougat. Receptet har jag lärt mig av Susanne som är kock, även om jag tror att jag ändrat lite i det från originalet.

Jordnötskakor

Portioner

ca 30 kakor

Tid

ca 40 minuter

Ingredienser

  • 200 gram smör

  • 2 dl strösocker

  • 2 msk ljus sirap

  • 2 dl havregryn

  • 3 dl vetemjöl

  • 1 dl osötat jordnötssmör

  • 3 dl hackade salta jordnötter

  • 50 gram grovhackad nougat

Gör så här

  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Rör rumsvarmt smör och socker krämigt.
  • Häll i i sirap och blanda ihop.
  • Tillsätt övriga ingredienser och rör till en smet. Den ska vara lite kladdig.
  • Forma till bollar och grädda på bakplåtspapper i tio minuter i mitten av ugnen.

Dessa härliga kardemummadoftande chokladkakor är ett omarbetat recept ifrån Leila som också är en storfavorit!

Chokladkakor

Portioner: ca 30 kakor Tid: ca 90 minuter

Ingredienser

  • 100 gr mjölkchoklad

  • 75 gram smör

  • 1 1/2 dl strösocker

  • 1 ägg

  • 1/4 dl mjölk

  • 2 dl vetemjöl

  • 3 msk kakao

  • 1 tsk bakpulver

  • 1 tsk kardemumma

  • Strösocker

  • Florsocker

Gör så här

  • Smält chokladen över ett vattenbad.
  • Vispa rumsvarmt smör och socker krämigt.
  • Blanda ner chokladen, ägget och mjölken.
  • Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner i smeten.
  • Ställ skålen kallt en timme.
  • Sätt ugnen på 175 grader. Ta fram degen och använd en tesked för att ta bitar ifrån den.
  • Rulla till bollar.
  • Blanda strösocker och florsocker i en skål och rulla bollarna i blandningen.
  • Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och tryck till dem lätt
  • Grädda i mitten av ugnen i ca 12 minuter.
18 december, 2014

Sedan besökte vi Bertils förskola som ordnat julmarknad! Jättefina saker som barnen själva gjort såldes. Bland annat dessa godispinnar. Slog också till på några karamellstrutar till julen!

De sålde hemmagjord fågelmat och fina julgransprydnader också

Köpte dessutom två sorters chutney som jag tänkte att jag kan ha till julens ostbricka!

När vi kom hem ställde jag mig och bakade dubbla satser av två olika sorters småkakor. Är alltid skönt att ha lite fika i frysen under julhelgen när man brukar få så mycket besök. Lägger upp recepten imorgon

Sedan hängde jag upp misteln jag köpt i dörröppningen mellan matsalen och vardagsrummet. Viktig detalj – man kan ju aldrig få för många kyssar!

18 december, 2014

Jag älskar verkligen gammaldags pynt! I år mer än någonsin. Några saker jag dekorerar med för att skapa en gammaldags jul: Sådana där tomtegirlander som man kan vika. Och små gransljusstakar i trä. De finns både som byggsats hos Panduro och gamla på loppis

Små söta ljusstakar i form av flugsvampar. Gjorde man ofta i träslöjden förr! Och så halm förstås i alla former. Kransar, mobiler, halmbockar…superfint!

Gammaldags julplanscher älskar jag också. Otroligt stämningsfulla plus att man kan kika på motiven för julpyntsinspiration från förr!

Pappersgirlander. Sådana här hade mormor i sitt kök när jag var liten. Med en precis likadan klocka i mitten. Blev så glad när jag fann dessa pappersgirlander på loppis i höstas. Nu hänger de i taket i vårt kök!

Ännu fler flugsvampar förstås! I granen den här gången!

Och en gammaldags röd kullkusstake förstås!

Andra saker som sätter tonen för en gammaldags jul; röda äpplen, pepparkakor i fönsterna, gamla oxiderade änglaspel, granris på farstubron, julkärve i trädgården, änglakristyrer, smällkarameller i silkespapper, hemmstöpta grenljus, gran eller tallris i krukor med röda pärlor som ”lingon” och patinerade gamla julkrubbor och julkyrkor.

Skapa stjärnor av halm

Pyssla loss med oss i podden!

17 december, 2014
Min son Bertil hjälper till att rulla köttbullar på ett stort fat.

Nu är julstöket verkligen i full gång! Idag rullade till exempel jag och Bertil några hundra julköttbullar!

Använde mig av min mormors kryddning som är den bästa. Kryddpeppar är hemligheten! Samt lite ansjovisspad för mer umamismak.

Stor karott med färdigstekta köttbullar under granrisbukett.

Mormors goda köttbullar:

Tid

ca 50 minuter

Ingredienser

  • Nötfärs

  • Fläskfärs

  • Gullök

  • Salt

  • Peppar

  • Kryddpeppar

  • Ansjovisspad

  • Smör

Gör så här

  • Blanda 1/3 nötfärs med 2/3 fläskfärs.
  • Riv en eller flera gullökar på den grova sidan av rivjärnet
  • Salta, peppra med svartpeppar och rejält med kryddpeppar.
  • Häll i någon matsked ansjovisspad och blanda ihop smeden med en gaffel.
  • Provstek en klick smet i smör så att du vet att den är lagom kryddad.
  • Rulla sedan små köttbullar och fräs i panna.
  • När de fått färg lägger du över dem i en kastrull med lock där de får puttra tills de är färdiga.

Recept: Supergod kålrotslåda

Vad jag vill ha på julbordet

Här hittar du alla mina goda recept inför julen (använd gärna sökrutan om du är ute efter något specifikt).

14 december, 2014

Idag den tredje advent var det dags för Den Stora Korvstoppar-Dagen! Förra helgen slaktade vi ju våra grisar så nu var det dags att tillsammans med Albin och Ulrika (som vi driver jordbruket med) ta rätt på delar av köttet. Himla mycket vinter ute idag för övrigt!

I år köpte vi korvfjälster från får. Men eftersom vårt korvhorn bara passar svinfjälster fick vi fixa till det lite grann med en polygrip innan vi började. Man får inte vara dum inte!

I år ville vi göra lite kryddigare korvar än förra året så vi öste på med allt möjligt gott (återkommer med recept sedan)! Vår egenodade chili bland annat och enorma mängder vitlök.

Ulrika hackar chili och Albin tärnar kött.

Jag har upptäckt att det inte alls är svårt att göra korv – däremot väldigt pilligt så man ska ha gott om tid på sig och gärna vara ett par stycken som hjälps åt. Första laddningen gjorde jag efter ett recept men sedan improviserade jag bara när jag blandade och det gick hur bra som helst. Tycker att det är så roligt att ha vänner att göra sådana här saker här ihop med istället för att bara harva på själv.

Jag kallar det pose med korv. I mormors gamla förkläde.

 Vi började vid tiotiden på morgonen och vid sextiden på eftermiddagen var några hundra korvar färdiga! Vi avslutade arbetsdagen med att provsmaka de olika korvarna till middag. De blev faktiskt väldigt lyckade allihopa – men min favorit var korven med timjan och rosmarin. Smakar säkert ännu bättre efter en stund på grillen också!

Det känns så roligt att fira jul här hemma i år så att jag får gå all in gällande i husmoderligheten och självhushållningen. Älskar att kunna ställa fram ett julbord där nästan allting är framtällt på vår egen gård! Det har länge känts som ett svåruppnåeligt mål att producera sin egen mat – men nu står vi här ändå och börjar närma oss det allt mer!

12 december, 2014

Jag är inte jättemycket för att bygga pepparkakshus. Tycker faktiskt mest att det är dekorerandet som är roligt – inte sjävla byggandet. Men ett år gick jag loss totalt och gjorde detta kitschiga hus till smurfarna. Inte så mycket jul – däremot kul!

I år köper jag nog en färdig byggsats och lite godis och låter Bertil gå loss och göra det precis hur smaklöst han vill! Det dumma är bara att färdiga pepparkakor och pepparkakshus (och även degen man köper och bakar själv med) nästan alltid innehåller en massa palmolja. Som är bland de miljödummaste livsmedel man kan förtära. Inte mycket julstämning över det pepparkaksbaket.

Kolla gärna in mina bästa tips för julens sockerbagare och om du vill skratta medan du själv bränner dig på smält socker – lyssna gärna på poddavsnittet där jag bryter ihop när Erica och bakar pepparkakshus. Ett gyllene poddögonblick som många lyssnare brukar referera till som det roligaste någonsin!

11 december, 2014

Imorse var det luciatåg på Bertils förskola. Utomhus och allt! Väldigt mysigt.

Jordens mörka rund och himlens djupblå grund

Bertil var en lucia med ett ”stjärnsvärd” och bästisen Ada var en stjärngosse med en touch av fé! Kan knappt bli bättre. Och alla barnen var så söta och sjöng med sådana gulliga röster att man fick hjärtknip och svårt att titta. Och så fick Folke se sitt första luciatåg. Förra året beskådade jag luciatåget med honom i magen. Mycket bättre när han är utanför!

Jag har fått läsarfrågor om hur jag ser på barn, könsroller och luciatåg – här kan du läsa om det.

8 december, 2014

Idag var det barnvälsignelse för våra kompisars lilla flicka Dahlia. Tänk att vi har vänner bara några hus bort som fick barn bara några dagar innan vi fick vår Folke. Det är rätt så fantastiskt tycker jag! Vi tog på oss våra bästa kläder och gick dit! Hade min egendesignade klänning från Jumperfabriken på mig. Världens bästa julklänning!

Melker fick stanna hemma. Han gör sig inte så vidare bra på kalas.

Ute var det kallt och och ett tunt snötäcke låg på marken. Magiskt mycket julstämning.

Vi hade en himla mysig eftermiddag med supergott fika! Bland annat denna rödbetskaka med saffransglasyr och valnötter och ungefär världens godaste julgodis som jag ska prova göra och lägga upp receptet på så fort jag hinner!

Sök på underbaraclaras.se

Inloggning Clara Premium

Kundtjänst

Har du frågor kring din order eller något annat som berör min butik, vänligen hör av dig till:

Eller använd formuläret nedan.