Logga Underbara Clara

Kategori: Claras jul

Datumfilter
Datumfilter

22 december, 2017

Gillar du vantarna? Här kan du kolla in fler!

Idag har jag gjort min sista arbetsdag innan semestern. Det började med omslagsplåtning för en tidning och sedan diverse mail som behövde besvaras. Och lite av det sista julstöket passade jag på att göra på lunchen.

Såklart ska fåglarna också få något gott till jul! En kärve sattes upp under fågelbordet.

Kolla hur mycket snö som kommit på taket förresten!

Grävde fram min fem år gamla kappa från Monki för att börja använda igen. Den håller än och som en bonus ryms det obegränsat med koftor under.

Jag älskar att vi har så fria jobb. Jakob och Albin åkte på skidtur och hade jobbmöte i skogen. Jag passade på att svänga ihop en chokladkola medan jag stämde av det sista jobbet i telefon med Erica – nu inför jullovet. Bra fredag!

En tjuv i min trädgård!

22 december, 2017

Det ska bli så härligt med jullov! Idag går jag på 20 dagars semester där jag ska vara hemma med barnen. Jag har tänkt bjuda hit kompisar på middag och fika nästan varje dag. Göra ledigheten lite extra ledig genom att ta mig tid att umgås med folk jag tycker om. Och så ska jag göra massa typiskt bra vintersysslor.

Bertil får nya skidor i julklapp och Folke får ärva hans gamla. Så jag tänker att vi ska åka längdskidor. Och skridskor – för det har vi gjort alldeles för lite. Jag har liksom glömt bort att man kanske måste göra sportiga saker med barnen för att de inte ska känna sig utanför och efter. Sport är det jag har minst intresse för i världen så jag får verkligen lägga manken till nu (hittills har jag ju mest låtit dem måla, pyssla, dansa och hålla på med musik) men jullovet känns som en bra tid för att öva nya färdigheter.

Nå ja. Någon dag ska jag jag också ta med barnen på bio och någon dag ska vi åka till badhuset. Sommarlovet är ju himla bra men jag tyckte nästan att jullovet är snäppet vassare! Det är så lagom långt och så skönt att få ett avbrott mitt i den mörkaste tiden när man helt tappat orken för hämtningar, lämningar och vardagstress.

21 december, 2017

Nu har jag köpt alla julklappar och slagit in dem snyggt. Det blev ett grönt granpapper med tvinnade bomullssnören i år (köpt på Panduro) och så tygband med texten God Jul som kommer från NyblomKollén. Självklart lack på paketen (den doften ÄR ju jul).

Som vanligt blev det många platta paket – att främja läsandet känns i dessa tider närmast som aktivism – och så några småsaker från Äkta hem och Eljest.

Dessutom blev det ett gäng katastrofpaket från UNICEF – det har jag både gett bort och själv önskat mig. Det känns bra att veta att lite av de pengar som annars skulle ha gått till ännu fler julklappar till människor som redan har allt – istället kan få bli en möjlighet att göra gott. Efter att ha jobbat med UNICEF i två år vet jag hur väl dessa gåvor behövs och gör skillnad. En utmärkt sista minuten-klapp är det dessutom! Det fina är också att för varje krona som skänks till UNICEF i december skänker Akelius stiftelse lika mycket till – på så sätt kan fler människor få hjälp!

Jag minns när vi filmade i Malawi förra året och intervjuade barn som fick berätta vad de önskade sig. En sådan fin blandning av julklappar. En åttaårig pojke önskade sig ett paket kex. En flicka ville ha en swimmingpool, ett tredje barn ville ha en cykel. Precis som med mina barn spänner drömmarna mellan högt och lågt – med den skillnaden att dessa barn sannolikt inte har en enda julklapp att se fram emot.

20 december, 2017

Nu ska ni få receptet på en hisnande god saltlakritskola som jag inte vill vara utan till jul! Som en bonus är den riktigt enkel att lyckas med. 

Saltlakritskola

Portioner

ca 40 kolor

Tid

ca 50 minuter

Ingredienser

  • 2 1/2 dl vispgrädde

  • 2 1/2 dl strösocker

  • 2 1/2 dl ljus sirap

  • 2 1/2 dl turkisk peppar-karameller

  • 1 nypa flingsalt

Gör så här

  • Blanda alla ingredienser utom lakritsgodisarna i en tjockbottnad kastrull. Låt koka upp under omrörning. Mät upp karamellerna i en plastpåse och banka sönder dem till smulor med en kavel. Häll ner smulorna i den varma gräddsåsen och låt koka på svag värme tills smeten klarar ett kulprov.
  • Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och häll på lite neutral matolja. Häll sedan smeten på plåten och strö över lite flingsalt. Låt stelna och skär sedan i bitar.

Julkola med täcke av choklad

19 december, 2017

Efter den intensiva helgen föll jag ihop i en liten våt fläck och blev kanonsjuk. Barnen också. Hela måndagen sov jag bort under ett täcke – fullproppad med alvedon. Idag mådde jag däremot en liten aning bättre och bestämde mig för att försöka få lite juligheter gjorda. Morgonljuset är fantastiskt den här årstiden.

Liksom utsikten.

Jag har ju sparat på tomtar och granar och det allra juligaste men efter tredje advent kan man gå all in utan att skämmas.

Satte upp bonader och placerade ut hyacinter i alla rum.

Gick ut en snabb sväng med Melker som inte bryr sig ett jota om hur sjuk jag är.

Ute tar liksom andan ur mig!

Köpte så fina ljus och en vacker kudde av bolstertyg från Äkta Hem härom dagen. De fick komma fram nu!

Jakob fick bära in julgranen och sedan pyntade jag och barnen. Lite väl tidigt egentligen men något kul måste man ju unna sig i sjukstugan. Vi kör samma pynt varje år – inga trender här inte. Poängen med traditioner är ju att det ska vara samma.

En och annan fin gammal glaskula köper jag dock på mig under resten av året. Börjar få ett litet lager nu. Det loppade flaggspelet hänger också kvar.

Så här blev den! Kungsgranar är förvisso maffiga men rödgranar känns mer gammaldags, precis som jag vill ha dem!

Nu har barnen somnat och jag hoppas de är pigga nog att gå på sin skolavslutning i kyrkan på torsdag. Den vill man inte gärna missa.

Och jag hoppas att jag snart är frisk nog att åka och handla alla julklappar och laga färdigt julmaten. Den som lever får se.

14 december, 2017

Ohoj! De sista dagarna har jag verkligen arbetat länge och hårt. Igår kom jag från vår lokal i stan först vid tjugo över tolv på natten. Vi var där och hängde gardiner, packade upp klänningar och stylade iordning. Ansträngande men otroligt roligt. Jag fick också min nya kamera! Jag hyr ju utrustning och vart tredje år är det dags att byta ut – ska snart visa vad jag valde den här gången.

Var tvungen att gå ut i eftermiddag och testa kameran och det var helt fantastiskt. Är inte vän med alla inställningar ännu men det brukar ge sig med tiden. Motivet blev i alla fall det gamla vanliga – verandan. Förlåt för spammande men den är liksom tacksam att fota.

Uppgraderade också till den senaste versionen av Photoshop så nu är det roligt att redigera igen. Till och med vår gamla traktor ser fin ut i rätt inställningar!

Imorse hade Bertil luciatåg i kyrkan så vi var där och tittade. Så himla stämningsfullt och fint. Självklart sladdade jag in och köpte lucianattlinne tjugo minuter innan affären stängde och frystejpade fast stjärnan på staven som gått av. Stjärngossestruten sprack och fick slängas och strykning av nattlinnet fick jag hoppa över. En annan förälder hade kreativt nog använt tippex för att kamouflera några fläckar…

Jag älskar Lucias kontraster mellan hetsen kvällen innan, jakt på batterier, nattlinnen i rätt storlek och tillklippande av ljusmanschetter. Stressen för att stiga upp tidigt och komma i tid morgonen därpå. Till själva luciamorgonens fridfulla stillhet. Kanske är det vad som gör att man sitter där helt rörd med vatten som rinner både från ögonvrå och armhåla?

10 december, 2017

Det var så skönt att vakna imorse med hela familjen samlad – Jakob äntligen hemma efter sju veckor i Spanien. Jag tassade ner och gjorde iordning adventsfrukost.

Den bestod av kakor, bullar och kaffe. Inga nyttigheter här inte.

Mer än nöjd med ljuskronan jag köpte för en tusenlapp på en antikaffär i somras!

Efter fikat plockade barnen fram pysselgrejer och satt och ritade.

Sedan fick de ta ett bad och klä på sig.  Som vanligt grävde de fram alldeles för små byxor (vad är besattheten i för små byxor? ) och så beundrade de grannen som skottade vår uppfart med traktor.

Därefter ville barnen ut och leka. De grävde en snögrotta i den nyplogade högen.

Jakob gick också ut. Om ni undrar vad han gör så skottar han alltså fram vårt enorma växthus.

Jag skottade bron eftersom det inte längre gick att öppen ytterdörren på grund av all snö som fallit.

Så himla fint!

På eftermiddagen åkte vi på kalas och firade Jakobs lillebror som fyllt år. Och så hämtade vi hem Melker som bott med honom sedan jag kom hem från Spanien. Skönt att få lite avlastning med hunden när man är ensam hemma med barnen. Men väldigt roligt att träffa Melker igen som viftade så mycket på svansen att ryggen nästan gick av.

Efter kalaset åkte vi hem genom skogen och snötyngda granar.

Nu har Jakob precis lagt barnen för att sova. Och jag ska baka ut mitt danska rågbröd som varit på jäsning sedan igår och därefter ska jag packa datorväskan för morgondagen då jag har viktiga och roliga jobb som väntar. Ja, det var den andra adventen det!

Hoppas ni får en fin vecka allesammans!

• Annonssamarbete Saltå kvarn •
10 december, 2017

En av de bästa sakerna med julen är vörtbrödet. Inget klår vörtbröd med hemgjord rödbetssallad och julköttbullar ovanpå. Sjukt gott!

Jag tycker mycket om företaget Saltå Kvarn som har fantastiska produkter och gör en stor insats för miljön. De har bland annat tagit fram 155 verktyg som odlare kan använda för att förbättra sitt miljöarbete – och ju fler insatser odlarna gör desto bättre betalar Saltå Kvarn. Deras produkter förädlas försiktigt för att bevara alla näringsämnen och allt är ekologiskt odlat och utan tillsatser! Så med Saltå Kvarn kan du julbaka och göra gott i dubbel bemärkelse. Här kan du läsa mer om deras miljöarbete.

Men nu ska ni få receptet på det bästa vörtbrödet. En del vill ha sitt vörtbröd kompakt, en del vill ha det mörkgräddat och nästan lite smuligt. Själv tycker jag om ett luftigt vörtbröd med mycket kryddsmak. Jag brukar därför blanda kryddorna själv!

Vörtbröd

Portioner

2 limpor

Tid

ca 100 minuter inklusive jäsning

Ingredienser

  • 33 cl svagdricka eller julmust

  • 1 pkt jäst 50 gram

  • 50 gram smör

  • 1 msk mald nejlika

  • 0,5 msk mald kardemumma

  • 1,5 msk mald ingefära

  • 0,5 msk mald pomerans

  • 1 msk salt

  • 1 1/2 dl mjölk

  • 1 dl mörk sirap

  • 1 dl russin

  • 10 dl rågsikt

  • 4 dl Ölandsvetemjöl fullkorn

Gör så här

  • Värm svagdricka till 37 grader i en kastrull. Häll över den i degbunken och smula ner jästen. Smält smöret i kastrullen och häll ner kryddorna. Tillsätt mjölken och sirapen och rör om. Låt svalna till fingerljummet. Häll ner i degvätskan tillsammans med russinen. Sikta i mjölet lite åt gången och arbeta kraftigt till en deg. Ca 4 minuter i maskin eller 10 minuter för hand. Spara lite mjöl till utbakning. Låt jäsa under duk i en timme.
  • Ta fram och knåda degen smidig. Forma till två limpor och lägg på en plåt. Låt jäsa 45 minuter under bakduk. Pensla med en blandning av mörk sirap och vatten och grädda sedan på 200 grader i ca 30 minuter. Ta ut bröden och låt svalna på ett galler.

Servera med en god julost och en härlig flaska äppelmust!

Gröna rätter till julbordet!

5 december, 2017

Julböcker bland annat Johans jul och Pettsson och Findus.

Visst – dofter, smaker och musik hör julen till. Men det som verkligen gör julen är väl ändå orden? Böckerna man läser för att skapa julstämning varje år. Raderna man vill återvända till och illustrationerna som liksom låser upp ens barndomsminnen…så känner i alla fall jag.

Pysselbok med ett uppslag av julpyssel, ovanpå ligger blå pappfåglar med prassliga vingar av silkespapper med guldtext på. Ur En Underbar Pod.

I dagens avsnitt av En Underbar Pod pratar jag och Erica om vilka böcker vi återvänder till vid jul och ger våra bästa lästips för en härligare december.

Julböcker upplagda på bord med titlar som Ibland kommer vintern om natten och Jul i vårt hus. Ur En Underbar pod.

Jag är förstås också oerhört nyfiken på vilka böcker ni kan tipsa om för julstämning? Både romaner och barnböcker gills. Känner att jag behöver lite nytt att läsa här framöver.

Här får ni också den i podden utlovade skissen från min julbok – på hur man gör gammaldags flätade pappershjärtan till granen.

Tryck på den gula rutan för att höra nya avsnittet – som också är det näst sista avsnittet för den här säsongen.

Musiken i podden heter Himlen över Hedlunda och är gjord av Olov Antonsson.

4 december, 2017

Här kommer nu receptet på min mjuka pepparkaka med apelsinfrosting. Oftast dekoreras ju mjuk pepparkaka med lingon – men apelsin är en minst lika smarrig smakbrytning – och lite roligare! Citronsaft i frostingen ger en välbehövlig syrlig smakbrytning.

Mjuk pepparkaka med apelsinfrosting

Portioner

1 stor kaka

Tid

ca 45 minuter

Ingredienser

  • Till smeten
  • 75 g smör

  • 2 msk pepparkakskrydda

  • 5 ägg

  • 3, 5 dl strösocker

  • 1 1/2 dl filmjölk

  • 5 dl vetemjöl

  • 3 tsk bakpulver

  • 1 ekologisk apelsin (den yttersta gula apelsinzesten)

  • Till frostingen
  • 25 g smör

  • 100 g färskost

  • 1 dl florsocker

  • 3-5 msk citronsaft (för syran i frostingens skull)

  • 1 ekologisk apelsin (den yttersta gula apelsinzesten)

Gör så här

  • Smält smöret och blanda i pepparkakskryddan. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Häll ner smöret och filmjölken i byttan. Blanda vetemjöl och bakpulver och rör försiktigt ner i bunken. Tvätta en apelsin och riv av det yttersta gula skalet på ett rivjärn. Blanda i.
  • Smöra och bröa en sockerkaksform. Häll smeten i formen och grädda i 20-30 minuter på 175 grader. Känn efter med en sticka så att den inte är kladdig. Ta ut och låt svalna.
  • Rör smör, färskost och florsocker till en smet. Tillsätt citronsaften lite åt gången. Känns smeten för fast tillsätter du mer saft. Ringla över kakan och riv sedan över lite apelsinskal som dekoration. Avsluta med att strössla över syltade apelsinskal. Ska du inte servera kakan på en gång? Vänta med att ringla över frostingen tills strax innan den ska ätas.

Så får du saftigare saffransdeg med rågsikt

3 december, 2017

Idag har jag haft en lugn fin morgon med ungarna. Efter lunch kom lite släkt ut och hälsade på. Jag har bestämt mig för att ta varje chans jag får till att bjuda hem folk på fika och mys i december. Månaden går alldeles för fort och jag vill hinna njuta av allt. Att baka lite gott och tända ljus – det räcker så himla långt för att carpa december. Det måste inte vara perfekt städat eller något avancerat fika. Men det känns viktigt att hinna ses.

På samma sätt har jag bestämts mig för att bada varje dag på sommaren när möjligheten ges. Även om det är kallt och mulet. För badar jag känns det ändå som sommar. Och fikar jag sött och hänger med vänner i julpyntat hus. Då känner jag julfrid.

Jag gjorde glöggsangria – efter mitt eget recept på bloggen.

Fick dock bara tag i apelsinjuice med fruktkött vilket gjorde drycken lite grumlig. Men smaken var det inget fel på. Blandade med lite glögg från butiken Eljest som jag köpte när jag var där sist. Den var väldigt god!

Så kom gästerna och barnen stod i fönstret och bankade ”välkomnande”.

Jag bjöd förutom saffransknutar på mjuk pepparkaka med apelsinglasyr. Sjukt gott! Receptet kommer.

Vi fikade och surrade och fikade lite till. Och det var den söndagen! Hoppas er första advent var lika fin och vilsam.

3 december, 2017

Med snö och massa minusgrader (var tydligen -19 för några nätter sedan) gäller det att utfodra småfåglarna. Igår satte jag upp mitt lilla loppisfyndade fågelbord. Skulle egentligen ha målat pinnen i samma röda färg som huset hade men det hann jag inte med. Fint ändå. 

DIY – gåva till småfåglar (och andra vänner)

Här får de sitta och picka i sig.

Det var så obeskrivligt tjusigt ute igår. Isblå himmel och guldiga granar.

Och verandan som immat igen och får isrosor på rutorna.

På eftermiddagen mulnade det och barnen och farmor som var på besök gick ut och byggde snögrotta.

Efter någon timme kom de in och då fick de lördagsgodis och så såg vi julkalendern tillsammans. Först årets – sedan Mysteriet på Greveholm. Tack och lov för Öppet Arkiv!

Sedan skymde det allt mer och farmor som hälsat på och sovit över åkte hem. Jag hoppade i badet med barnen och sedan gjorde vi kväll. Som jag ägnade åt att lägga pussel och baka till söndagsfikat.

För idag är det ÄNTLIGEN första advent! Och snart kommer pappa, kusin och moster hit på adventsfika. Det ska blir så mysigt. Hoppas ni får en fin dag allihopa.

En tjuv i min trädgård!

1 december, 2017

Nu ska ni få receptet på saffransbullarna jag testade ut receptet på igår. Jag använde samma deg som till mina saftiga lussekatter men med en god apelsin-och mandelfyllning till. Syltade apelsinskal och en snutt bittermandelarom sätter fart på det här receptet. Båda ingredienserna hittar du på bakhyllan i affären!

Testa att baka nu till advent vettja. Du blir inte besviken!

Saffransknutar

Portioner

ca 50 st

Tid

ca 70 minuter inklusive jäsning

Ingredienser

  • 1 gram saffran (2 pkt)

  • 200 gram smör

  • 5 dl mjölk

  • 50 g jäst för söta degar

  • 2 dl strösocker

  • 1 ägg

  • 1 tsk salt

  • 1,5 dl rågsikt

  • 14,5 dl vetemjöl

  • 1 ägg till pensling

  • 100 g smör

  • 100 g riven mandelmassa

  • 1/2 tsk bittermandelarom

  • De yttersta gula zesten från en ekologisk apelsin.

  • 100 gram syltade apelsinskal

Gör så här

  • Mortla saffran med en tesked strösocker.
  • Smält smör i en kastrull och tillsätt saffran. Häll mjölk i kastrullen. Låt degvätskan svalna till den är fingerljummen (37grader)
  • Smula jästen i en bunke och häll degvätskan över. Rör tills klumparna löst upp sig
  • Blanda i socker, ägg och salt. Tillsätt mjölet men spara någon deciliter till utbakning.
  • Arbeta degen för hand i 10 minuter eller 5 minuter i maskin. Degen ska släppa från kanterna men gärna vara lite lös. Täck över bunken och låt jäsa till dubbel storlek, ca 40 minuter.
  • Blanda smör, mandelmassa, bittermandelarom och apelsinzest i en bunke.
  • Knåda degen på ett mjölat bakbord. Kavla ut till plattor och bred över smörblandningen. Avsluta med att strö över den syltade apelsinen. Rulla ihop, skär i bitar och lägg i bullformar. Låt jäsa i ca 30 minuter och pensla sedan bullarna med uppvispat ägg. Grädda ca 8 minuter på 200 grader i mitten av ugnen.

Tips! Knapriga saffransskorpor

• annonssamarbete med panduro hobby •
29 november, 2017

Jag får ett sådant lugn i kroppen när jag får skapa med händerna och försjunka i någonting kreativt. Senhösten fram till jul är min pyssligaste period – finns inget lika mysigt som att skapa och samtidigt lyssna på musik eller någon bra ljudbok. Skapandet känns också mer meningsfullt den här årstiden eftersom det ju är tänkt att man ska pynta till jul och hänga upp dekorationer överallt – utan att det behöver fylla någon mer funktion än att vara just vackert!

Jag har beställt hem pysselmaterial från Panduro som har så mycket inspirerande i sitt sortiment! Jutesnören, papperslera och ett gäng kakformar för att göra adventsdekorationer. Jag kavlade ut leran, stansade ut kakorna och gjorde hål för upphängningen.

Papperslera torkar i rumstemperatur och efter ungefär ett dygn var snöflingorna och sjärnorna torra. Då målade jag mönster på dem med tuschpennor. Några trädde jag upp på ett grönt sammetssnöre – att hänga som dekoration i granen eller i ett fönster.

I adventstid är det fint att smyga igång med julblommor och julgrupper. Tomtar väntar jag gärna med – men grått, vitt och inslag av rött kommer fram redan nu.

Av några lerstjärnor gjorde jag girlander med randigt snöre som jag trädde igenom. Hyacinten och enen har jag svept in i vaxat papper – den typen av papper känns rustikt och rätt både till paketinslagning och planteringar.

Den lilla enen sprayade jag med snöspray och i julgruppen i skålen stack jag ner små ekollon och kottar bland renlaven.

Enkla buxbomkransar med breda rutiga band har kommit upp på pardörrarna mellan matsalen och vardagsrummet. Kransarna är egentligen runda men jag böjde dem ovala för att passa dörrarnas form bättre.

Med rutiga band i snöflingorna blir de fina dekorationer.

Nu är jag så glad att vara hemma igen efter min långa resa. Hemma och redo att njuta av julfixet på riktigt! Underbara Advent.

• Annonssamarbete Clas Ohlson •
19 november, 2017



Eftersom vi bor på landet med få grannar blir det ruskigt mörkt på vintern. Tittar man ut genom rutan är allting kompakt svart. Därför är det så härligt när julbelysningen kommer upp och jag kan se ut i en vinterträdgården som känns inbjudande och levande.

När Clas Ohlson ville att jag skulle visa hur man kan dekorera med slingor från deras julsortiment blev jag överlycklig –  äntligen fick jag gå loss totalt i min trädgård!

Jag gillar som sagt mycket ljus i trädgården. Men för att det fortfarande ska kännas stilrent och inte allt för ”amerikanskt” väljer jag slingor i en och samma färgton. Tycker varmvita är vackrast.

Runt verandan har jag hängt en elva meter lång LED-ljusslinga med små vita bollar. I pilträdet hänger ljusnät.

Vid farstubron har jag virat en liten ljusslinga i en jul-en. Nu lyser den välkomnande och jag kan bara föreställa mig hur fint det kommer bli när enen täcks av snö.

Häng gärna slingorna på mer än buskar och träd – som på husfasaden för att ge den liv. Jag fäste slingan runt verandan och ner vid fasaden genom att sätta små spikar som jag hakade fast den tvinnade slingan i. Superlätt att plocka upp och ner.

Precis som med belysning inomhus är det fint att placera lamporna i olika nivåer så att det känns mer spännande. I våra bollpilar har jag hängt flera stora ljusnät – tycker att ljusnäten är bättre i träd och buskar än vad slingor är eftersom de ger en maffigare effekt. I syrenerna bredvid bollpilen har jag hängt likadana nät – fast där räckte det med ett nät till varje buske.

Häng inte bara julbelysningen för att det ska vara fint för förbipasserande och grannar. Se till att du kan se dem inifrån också!

Har du inte lämpliga träd att hänga slingorna i tycker jag att dessa dekorationsträd med LED-ljus är fantastiska. Träden finns i olika storlekar och varianter – det stora trädet har runda lampor som sprider ett mjukt sken. De fästs i marken med järnpinnar så de klarar även att stå där det blåser litegrann.

Jag har placerat ut mina ljusträd nere på gräsmattan mot åkern till – där det annars brukar vara väldigt mörkt.

Mina bästa knep för en lyckad ljussättning av vinterträdgården

  1. Välj gärna en enhetlig färg på slingorna.
  2. Arbeta med belysning i olika höjder och former. På runda träd, toppiga buskar, längs raka trädstammar eller husets fasad. Tänk högt, lågt, smalt och brett.
  3. Installera någon form av skymningsrelä till belysningen  – det sparar ström. Jag har valt den här varianten som jag tycker är toppenbra. Då tänds lamporna i skymningen och släcks när det blir ljust. Man kan också tidsinställa den så att belysningen släcks mitt i natten när man ändå sover.
  4. För att nå högt upp med slingorna – använd en trappstege och en lång pinne/kvastskaft av trä. Jag spikar in två spikar längst ut på pinnen. Spikarna bildar en klyka som gör att jag kan nå längre och utan problem hänga upp slingorna i tre meter höga träd.
  5. Har du inte möjlighet att köpa ljusslingor till en hel trädgård – satsa allt krut på ett ställe hellre än att sprida ut slingorna lite överallt. Ett vackert äppelträd täckt i några rejäla ljusnät är en prydnad för hela gården och det ger en större effekt än att hänga någon enenstaka slinga i en buske här och där.
  6. Kontrollera att ljusslingorna och skarvsladdarna är hela och tål utomhusbruk. Jag använder mig av detta grenuttagsset. Leta efter en CE-märkning som betyder att slingan uppfyller EUs säkerhetskrav. Samt texten IP44 vilket innebär att slingan klarar av att placeras på marken utomhus.
19 november, 2017

Nu ska du få receptet på en god matjesröra du kan servera på en smörgås – som snitt eller tilltugg. Supergott på julbordet eller glöggminglet. Ja, de passar till och med bra in på påskbuffén.

Matjessnittar

Portioner

12 små snibbar

Tid

ca 15 – 20 minuter

Ingredienser

  • 2 skivor (halvmånar) av ex vis Polarbröd Jubileumskaka eller liknande bröd.

  • 4 hårdkokta ägg

  • 400 g matjessill

  • 1 dl creme fraiche

  • 3 msk kaviar

  • 1 rödlök, finhackad

  • 1 dl hackad dill

  • svartpeppar

Gör så här

  • Koka äggen och låt svalna, spara två ägg till dekoration och hacka de andra två. Skär matjessillen i mindre bitar och låt rinna av i ett durkslag. Blanda creme fraiche och kaviar försiktigt i en skål och tillsätt hackat ägg och sill. Finhacka rödlök och dill och blanda ned det mesta i röran – men spara litegrann att dekorera med.
  • Dela varje halvmåne i sex bitar. Lägg röran ovanpå och dekorera med ägg, dill och lite rödlök. Avsluta med lite svartpeppar. Servera genast.

Bland mina recept hittar du många bra tips till julbordet och söker du inspiration till vegetarisk sill kolla här!

12 januari, 2017

r036A5330-1024x733

Jag tror jag har lite efter jul-blues. Det blir liksom en tomhet efter alla julhelger. Jag har ju piffat och fixat och donat sedan mitten av november. Allting har stegrats till ett härligt klimax av kalasande och häng med folk man tycker om.  Hela december är som ett enda lång mysorgie. Alla mornar vi stigit upp tillsammans, tänt ljus och bäddat ner oss med barnen i soffan för att se julkalendern. Alla adventsfrukostar, middagar med vänner, julkonserter och pyntande i varje vrå.

December är den månad på året då jag liksom fylls med värme över hela existensen.  Och det är så deppigt när helgerna är över. När mörket är precis lika kompakt. Många vintermånader väntar. Men inga röda papperstomtar, inga julstjärnor i fönstren och inga hyacinter som doftar gott att lindra det hela med. Nä, fy tusan så tråkigt.  Jag undviker alla bloggare och instagramare som  röjer ut julen redan i mellandagarna. Inte för att det är något fel – alla ska göra som de vill. Men jag vill bara hålla kvar bubblan så länge som möjligt.

Hela dagen idag har det bara fortsatt att vräka ner snö. Kunde knappt ta mig hem från stan. Och hela tiden tänkte jag på att få komma hem och lägga mig i vardagsrummet framför vår gran som ännu inte barrat det minsta. Och bara njuta av julkänslan ett liiitet tag till.

6 januari, 2017

r036A6815

Trettondagsafton och vi bjöd hem våra vänner Elina och Joel och deras barn. 29 minusgrader ute – men varmt och gott inne. Efter all omständlig julmat och stabbig husmanskost skrotade jag idén jag hade om en trerätters middag och bestämde mig i sista stund för att istället göra min fantastiska (om jag får säga det själv) pizza. Dukade dock med silverbestick, nymanglad linneduk och kristallglasen. Lite får man ju bju till.

r036A6827

De röda, ombonade nyanserna värmer på något vis lite extra dessa kalla dagar.

r036A6843

Till efterrätt gjorde jag dagisefterrätten nummer ett nämligen marängsviss (eller maräng-swish som det hette på dagis). Vad kan gå fel då? Hur gott som helst ju och en så himla mysig kväll.

Barnen som vänt på dygnet under jullovet stannade uppe hela kvällen. Vid elvatiden började vi sakna Folke och upptäckte att han gått upp och bäddat ner sig i sin säng och somnat. Av sig själv. Så slapp vi det besväret.  Gästerna åkte precis och nu kryper jag till kojs med dubbla täcken och tjocksockar på fötterna.

2 januari, 2017
r036A5766

För varje dag av denna ledighet sjunker jag djupare i slöhet och trötthet. Hjärnan har varvat ner så mycket att den knappt alls fungerar för tillfället. Jag vill och orkar inte göra något om dagarna. Det är mitt bästa vilotecken. Då vet jag att jag kommit ner i varv. Jag vet också att det är precis det här sinnestillståndet som gör att jag kan bli peppad igen. När jag har haft det alldeles för långtråkigt ett tag börjar jag längta efter stimulans.

Det märks att barnen börjar bli större för de kan faktiskt roa sig själva ganska mycket. Bertil lyfter Folke ur spjälsängen på morgonen och de går själva ner i köket och stökar på med sitt så vi får sova till åtta i alla fall. Och jag kan smyga till mig en stunds lästid varje dag, och hinner plöja några julklappsböcker. Det gör hela skillnaden.

Barnen och jag är hemma ända till den 10e januari och det känns fint att inte hasta igång med vardagen igen bara för att nyåret passerat. Och julpyntet får såklart hänga till Tjugondag Knut. Dels för att det är fint – men i år är det också nödvändigt då landets största inredningstidning ska komma hit och fota julreportage. Känns väldigt hedrande och roligt faktiskt. Hojtar när det kommer i butik. Dröjer av förklarliga skäl ett helt år dock.

Vikten av vila

31 december, 2016

036a6560-700x509

Detta nyår ligger jag däckad i sjukdom. Det hade väl varit okej om det inte var så att familjen var sjuk även i julas. Samt förra julen och förra nyåret. Det verkar vara en dålig grej att komma samman en massa folk i juletid när immunförsvaret är som sämst. Jag har i alla fall krupit ner i sängen och sovit bort prick hela dagen med korta avbrott för några sidor ur Röde Orm. Roliga böcker är i en riktigt bra tröst.

Tack för i år alla fina läsare. Hoppas ni får ett härligt nyår!

Sök på underbaraclaras.se

Inloggning Clara Premium

Kundtjänst

Har du frågor kring din order eller något annat som berör min butik, vänligen hör av dig till:

Eller använd formuläret nedan.