Logga Underbara Clara

Kategori: Claras jul

Datumfilter
Datumfilter

29 november, 2018

När jag jobbade på glasblåseri var det alltid så roligt att få slå in fina julklappar till kunderna. Efter ett tag fick man upp farten så att det både blev vackert och gick undan. Men nu när jag inte längre behöver stå i kassan i julruschen får klappinslagningen gärna ta lite tid. Jag brukar vänta in till sista veckan och sedan göra det till en mysig stund med tända ljus och bra musik. Jag har något tema varje år som jag följer på ett ungefär.

Ett måste är dock lackstången! För den luktar så gott och det pyssliga omständliga när man smälter den är så härligt. Själva stämpeln är en variant med en fransk lilja och både lackstänger och stämpel har jag köpt från Sandbergs Pappershandel i Umeå.

Ett år körde jag på prickiga papper med gräddvita etiketter fastsatta med lackstång.

Till det hade jag tvinnade, tunna papperssnören. Som om man tvinnade upp blev fina och breda.

Det blev vackert när man slog in och flärparna på snöret gick att tvinna ut och göra till små vingar eller blad.

Små enkla vita pappersaskar fick prickiga ”snören” och rosetter genom att jag klippte till papper och limmade fast. Själva kartongerna fick prickar av röd tuschpenna. Det blev ömtåliga små paket – men som passade till de där lite speciella julgåvorna.

Ett annat år körde jag på naturfärgat strävt papper med gröna granar. Till det använde jag randiga snören som är det finaste jag vet när det gäller paket!

Ett riktigt ambitiöst år slog jag in allting i brunt strävt papper men gjorde dekorationer ovanpå av scrapbookpapper. Vimplar, etiketter och…

Pumlor på snöre som också fungerade som etikett. Istället för rött valde jag mintblått och rosa som kontrastfärger.

Vackert inslagna julpaket, julklappar i rött och vitt och brunt papper.

Några paket fick fina tygsnören. Det undre paketet däremot – det med randiga ”snören” –  gjorde jag genom att klippa ut remsor av scrapbookpapper och klistra fast på paketet. Då kan man få hur fina och roliga band som helst!

bruna paket och vita kuvert lackade med lackstång.

Men allra vackrast är kanske ändå brunt kraftpapper med tvinnade band och handskrivna etiketter fastsatta med lackstång.

Fast i år har jag en helt annan tanke med paketinslagningen. Vad det blir får ni se längre fram! Men som den tant jag är tar jag såklart alltid rätt på alla fina snören efter julklappsutdelningen. Och papper som går att återanvända rullas ihop. Resten ska återvinnas (snören som brännbart avfall och presentpapper som pappersförpackningar ) men jag får erkänna att jag istället använder pappret för att starta vedspisen nästa morgon.

För miljösnällare paketinslagning är det toppen med oblekt och återanvänt papper. Eller så kan gamla tidningar fungera som omslag till paketen.  En tygstuv funkar också fint att slå in presenter i – och knyta om med en bit snöre. Eller så låter man en skokartong eller någon gammal musliförpackning få färg och agera finlåda för julgåvan. Bara fantasin sätter gränser!

Snygga paket med glada hälsningar!

Med lackstång i hand

28 november, 2018

Igår var den mysigaste dagen på väldigt, väldigt länge. Jag kände redan när jag steg upp att det skulle bli så. Vaknade tidigt av Folke som kom och stoppade ner sina kalla fötter under mitt täcke. Sedan steg jag upp och gjorde frukost och tände ljus. Vi tänder ljus varje morgon. Man måste få vakna lite mjukt! Ser ni att julstjärnan är uppe förresten? Det bara blev så i helgen när Anna var här och jag kunde få hjälp att stå på stolar. Tjuvstart som jag inte ångrar.

Jag fick hjälp med lämningen i skolan av Albin som svängde förbi och tog barnen. Så jag slapp ut i kylan. Istället gjorde jag en rejäl brasa och sedan åt jag frukost i lugn och ro i ensamhet. Så skönt!

Efter frukosten kröp jag ner i sängen igen och skrev färdigt två blogginlägg. Det är så skönt att få starta jobbdagen snällt och försiktigt.

Ute ljusnade det långsamt

Melker gjorde mig sällskap bland alla täcken och kuddar.

Så småningom – när jag arbetat undan i mailboxen – steg jag upp och stylade och fotograferade till ett sponsrat inlägg som kommer i veckan. På temat blommor. Det är ett riktigt drömsamarbete som jag fått till! Ser ni hur julmysigt det börjar bli i köket? Mörka ullgardiner, rött sofföverdrag och en stor kruka med julstjärnor mitt på bordet!

När jag fotat färdigt satte jag igång att göra matsäck. Två liter varm choklad till exempel. För vi och kompisfamiljerna i matlaget hade bestämt oss för att ta en ledig eftermiddag och göra en utflykt med alla barnen. Ner till sjön med perfekt is. För att åka skridskor och spark och elda. Jag var obeskrivligt pepp!

Redan vid tvåtiden blev himlen skymningsrosa. Jag packade upp matsäck och snörade på skridskor på barnen.

De kastade sig ut på den decimetertjocka isen för att åka.

Själv vågar jag inte åka skridskor med magen. Har så märklig tyngdpunkt och är rädd att landa fel om jag ramlar. Tog sparken istället. Och formligen flög fram! Förträngde foglossningarna och bara körde av ren glädje.

Folke ville till en början bara åka spark – men efter en stund vågade han ta på sig skridskorna. Och han var så duktig där han stapplade fram och ideligen ramlade. Men bara reste sig upp och fortsatte.

Klart att också vi vuxna ville glida fram på skrillor! Inte bara barnen som gillar att åka skridskor.

Efter en dryg timme på isen i -15 grader blev barnen frusna och hungriga. Jag tog fram varm choklad och pepparkakor

Älskade ungar <3

Sedan gjorde vi en brasa att värma oss på

Och satte igång att grilla pinnbröd. Men så fort de fått fika i magen fick de ny energi och fortsatte åka skridskor. Den här gången i beckmörker.

Efter skridskorna åkte vi hem och vilade några timme och värmde oss. Folke (och sedan jag) fick bada hett fotbad för att få tillbaka känseln i tårna. Hela kameralinsen var igenfrusen så resultatet blev denna dimmiga bild.

Men sedan var det på’t igen och dags för matlag. Vi har ju som jag berättat om matlag med två kompisfamiljer varje tisdag. Och den här gången var det tacos på menyn. Det är fler än mig som smygstartat med julpyntet som ni ser!

Vi pratade och åt och hade lika roligt som alltid. Tiden bara flög fram. Först när Folke somnat på soffan hade vi vett att börja dra oss hemåt…tur att barnen brukar vara lediga med sin gammor på onsdagar så att de får sova ut ordentligt!

Hem kom vi strax efter tio. Jag gick en promenad med Melker och knäppte denna mysiga bild innan kameran kollapsade av köld och batteriet tog slut. (Och vill ni se små filmsnuttar från mina vardagar så kan ni följa mig på @underbaraclaras och kolla mina stories. Försöker uppdatera där när jag hinner)

Jag kände mig så glad igår när jag gick och la mig. Glad och samtidigt vemodig. För jag förstår redan nu att när jag blir gammal kommer jag se tillbaka på den här tiden som de bästa åren i mitt liv. När barnen var små, när vi umgicks mycket med våra vänner. När vi var ett litet minikollektiv som hjälptes åt med både arbete, glädjeämnen och sorger. Jag förstår att det kommer vara så. Och jag är så tacksam för det jag upplever. Men vill inte gå minste om en sekund av det!

Januari 2020 vågade jag stå på skridskor igen!

• Annonssamarbete Utopia •
27 november, 2018

Förra veckan körde jag och Erica (som ni såg i förra inlägget) en härlig, julig livepodd från Utopiagallerian mitt i Umeå. Juldekorationerna glittrade, julklappsletare flanerade och vi sjöng bjällerklang från scenen! I samband med att Utopia sponsrar vår podd har jag också valt ut julklappstips från några av deras fina butiker.

 ’

De första klapptipsen ser ni här. Nämligen duk, kuddfodral och pläd från Ohlssons Tyger. Ett anrikt Umeåföretag som finns över hela landet men som också har en webbshop att botanisera i. Den härliga, stora duken i enzymtvättad bomull är en tidlös julgåva.

Och det är så rustikt och fint med randiga kuddar tycker jag. En typiskt bra klapp som kan passa en mamma eller en mysig moster. En skön pläd går också hem i alla läger. Den grå med vita granar på tycker jag är vacker.

Min kärlek till Tehörnans glöggte har jag ju bloggat om tidigare. Och en stor härlig tekopp från Tehörnan, som den här av märket Burleigh, fylld med hantverksmässigt gjort godis blir en fin present. Köp med ett passande te, en fin tekula och en härlig gammaldags sockertopp så är kittet komplett. Fint att ge till en syster eller sin bästa vän.

Min mamma köpte nya nattlinnen till mig och Anna varje jul. Så en given julklapp till pojkarna är ju nya pyjamasar. Dessa svanenmärkta från Cubus med julmotiv tycker jag är underbara. Den vänstra finns i vuxenstorlek dessutom! Så mysigt med en onepiece och till det ett par riktigt lurviga, gosiga strumpor att tjofsa runt i kring jul.

Slutligen. Till någon du vill fira lite extra – ett sett med smycken. Som detta i förgyllt äkta silver med ametister från Hallbergs Guld. Ring, örhängen och halsband . Själv har jag alltid gillat stora, blaffiga smycken – men senaste åren har jag börjat föredra mindre, diskretare saker av äkta vara – istället för plast och skramlig metall.

Och funderar du på en julklapp till någon som ändå helst av allt vill få välja själv – köp ett presentkort som gäller i Umeå Centrum – så kan mottagaren botanisera fritt!

Utopia är gallerian mitt i Umeå – med omkring 60 butiker och generösa öppettider ända fram till jul. I gallerian finns från och med första advent också den charmiga klapp-o-maten där man lägger sin julklapp på ett band och med hjälp av en vev rullar in den i klapp-o-maten. Där inne slås paketen in av små nissar och kommer ut på andra sidan. Tomten har parkerat sin gamla släde bredvid och tar gärna emot barnens önskelistor när han hälsar på i gallerian på lördagar och söndagar. Man kan också kolla hur snäll man varit genom att mäta sig i Tomtens Snäll-o-meter.

24 november, 2018

Idag känner jag mig som ett julrött äpple. Eller en pumla. Och jag är så himla glad för min syster och äldsta systerdotter är här och hälsar på. Vi gör massa julmysiga saker. Sådär lite i förtid. Äter pepparkakor, saffransbröd, dricker glöggte och lyssnar på julmusik. Och kanske ska vi pynta litegrann. Har så svårt att orka med att göra det själv (med tanke på min trasiga kropp) så jag tänker att Anna kan få assistera. Mysig grej att göra tillsammans också!

Att bära rött som strategi

Det är massa frost ute, sådär att det nästan ser ut som snö  – och barnen har försökt åka skrana i backen. Med klent resultat. Men nästa vecka kommer tydligen massa snö äntligen falla. Är så peppad att jag inte vet var jag ska vända mig!

(koftan och vantarna är loppisfynd, skorna från Skråmträskkängan och de stickade ullbyxorna är från Nostebarn)

En annan pumla – gravidbilder från en annan tid!

Rött och flott

23 november, 2018

Sist jag var på loppis gjorde jag så fina fynd. Skira gamla glaspumlor. I form av kottar och med snö och glitter på. Dessutom en söt gammal julstjärna för 20 kronor. Den ska jag hänga i köket nästa helg.

Hittade också fina stickade saker. Det håller jag alltid utkik efter. Kan själv inte sticka och förut hade jag ju mamma och mormor som stickade åt mig. Vantar, koftor och fina mössor. Nu får jag försöka hitta på loppis istället. Det blev ett par superfina blå vantar och två röda jultröjor.

Den främre är helt underbar och jag har haft den nästan varenda dag sedan jag köpte den. Perfekt med kort midja och mudd så man kan ha den till kjolar med hög midja. Den bakre tröjan är av ull med kattmönster. Otroligt söt. Den har fått hänga på verandan några dagar för att vädra men nu ska jag ta in och börja använda den!

Jag är så sjukt nöjd med mina fina fynd!

20 november, 2018

Imorse steg jag upp tidigt och hastade in till stan. Tre poddavsnitt skulle spelas in (fast inte till En Underbar Pod utan något helt annat) och sedan sågs jag och Erica och planerade torsdagens livepodd på Utopia. När jag kom hem sent ikväll, efter matlaget hos Albin och Ulrika, var hela verandan täckt i frost. Nu är det många minusgrader ute.

Minns att någon som hälsade på hos oss beklagade att vi byggt en veranda med enkelfönster som skulle frosta igen så fort det blev kallt ute. Men själv tycker jag att det är vackert! Verandan blir som en enda stor snökristall under vinterhalvåret.

Och frosten täcker nu också träden och marken runtomkring huset. Även om vi inte har snö har frosten gjort världen så mycket ljusare de senaste dagarna.

Tycker mycket om att stå utanför och titta in.

Frostiga fönster med guldigt sken bakom bubbliga gamla rutor. Få saker utstrålar mer hemkänsla!

Nu ska jag skynda mig att hoppa i säng. För imorgon väntar finfrämmande av min vän Malin och så ska jag åka runt i stan och plocka prylar till några bloggsamarbeten. Gäller att ha hjärnan utvilad så att jag kan tänka klart och få ihop rätt grejer. Det kan vara förvånansvärt utmanande…

18 november, 2018

Det var så kul att läsa om vad ni inte vill vara utan på julbordet. Blev förvånad att det ändå skiljde sig så pass mycket åt. Vissa saker ni äter hade jag knappt hört talas om! Men något jag själv inte vill vara utan är som bekant kålrotslåda. Fast det är ett ganska nytt inslag och ingenting som funnits i min barndom. Det var pappa som köpte hem en kålrotslåda på en julmarknad för några år sedan och när vi fick smaka blev vi helt sålda. Det låter ju inte så upphetsande på namnet – men det är alltså en krämig, sötsalt låda med smak av kålrot och sirap och med sting av ingefära. Vansinnigt gott. Står alltid på mitt julbord!

Nu ska ni få mitt recept och jag tror att det ursprungligen kommer från ICA om jag inte minns fel. Riktigt bra är det i alla fall. Vi har fullt med kålrötter i källaren och jag brukar göra dubbel sats på en gång, så har jag en låda till julbordet och en att ta fram någon gång i december när man vill tjuvsmaka julmaten. Svingott ihop med skinka, köttbullar, prinskorvar eller egentligen exakt vad som helst! Funkar bra att frysa och sedan värma långsamt i ugnen. Gärna med lite mer smör hyvlat på toppen.

Kålrotslåda

Portioner

ca 12 julbordsportioner

Tid

ca 120 minuter

Ingredienser

  • 1 kg kålrot

  • 1 tärning grönsaksbuljong

  • 2 dl ströbröd

  • 4 dl vispgrädde

  • 1 dl sirap

  • 1 1/2 tsk mald ingefära

  • 1 msk salt

  • vitpeppar

  • 1 ägg

  • 1/2 dl ströbröd

  • Smör

Gör så här

  • Skala och skär kålrötterna i mindre bitar. Koka mjuka i en kastrull med vatten och en buljongtärning. Häll spadet åt sidan men spara det.
  • Mosa sedan bitarna med en potatisstomp eller kör i mixern till en mjuk smet. Låt ströbrödet svälla i grädde. Blanda det sedan med kålrotsmoset, sirap, ingefära, salt och vitpeppar.  Späd eventuellt med lite kålrotsspad om smeten är för tjock. Konsistensen ska vara lite tjockare än en sockerkakssmet.
  • Vispa upp ett ägg och blanda ner i smeten. Smöra och bröa en gratängform. Jag använde två formar eftersom jag gjorde dubbel sats.
  • Häll ner smeten i formen och strö över ströbröd. Hyvla över lite smör och grädda i ugnen i ca 90 minuter på 175 grader. Akta så att det inte bränns! Har du en mindre form kan gräddningstiden behöva förlängas. Ät och njut!

Mer kål – oslagbart på julbordet

17 november, 2018

Brunkål ser inte mycket ut för världen – men det är det godaste tillbehöret till julskinka. I hård konkurrens med äppelmos och julsenap förstås. Helst gör jag den med skinkspad. Men det går att ersätta med grönsaksbuljong eller köttbuljong – beroende på om man vill ha den vegetarisk. 

Min brunkål har jag förberett nu i november – fem veckor innan jul. Och den håller hur bra som helst i frysen! Kryddningen på den här kålen är ungefärlig – hur mycket som behövs handlar om hur stort vitkålshuvud du har. Krydda försiktigt till en början och addera sedan mer!

Brunkål

Portioner

8 – 10 julbordsportioner

Tid

ca 45 minuter

Ingredienser

  • 1 stort vitkålshuvud

  • 2 msk smör

  • 3 msk sirap

  • 1/2 msk kinesisk soya

  • 2 – 3 tsk ättika 12 %

  • 1/2 msk salt

  • 4 dl skinkspad eller buljong plus vatten

Gör så här

  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Strimla kålen och fräs lite åt gången i en stekpanna med rikligt med smör. Kålen ska bara få en aning färg.
  • Lägg sedan i en långpanna och ringla över sirap, ättika och salt. Häll över hälften av skinkspadet. Ställ i in ugnen. Se till och rör om i formen med 10 minuters mellanrum så att kålen inte bränns. Fyll på med mer buljong allt eftersom.
  • Efter ca 30 minuter är kålen färdig. Smaka av och tillsätt eventuellt mer salt, ättika, soya eller sirap beroende på vad som saknas.
  • Kålen kan frysas in och sedan tinas lagom till julbordet. Bäst blir den om man värmer den försiktigt i en kastrull med smör.

Kolla in min kålodlarguide – och goda recept!

16 november, 2018

Bilderböcker med jultema är en stor del i att skapa julstämning för mig. Jag har tipsat om några titlar tidigare år – men här kommer ett mastodontinlägg med sexton tips på juliga, underbara bilderböcker att läsa tillsammans med barnen. Eller själv för all del! Det brukar jag göra när jag vill ha det mysigt.

Julgröten av Sven Nordquist är en mysig liten saga om en familj som helt glömmer bort hustomtarnas nit och slit – och bara tänker på jultomten. Och en julafton håller det på att gå riktigt illa när de till och med glömt ställa ut gröt till hustomtarna…

Tomten är vaken av Astrid Lindgren och Kitty Chrowther är en nytolkning av Viktor Rydbergs klassiska Tomten. Så vacker liten saga som jag tycker är som poesi.

För de allra minsta och otåligaste kan det vara lättare att sjunga sagor än att läsa dem. Både Folke och Bertil älskade Sockerbagaren när de var små. Charmiga illustrationer av Catarina Kruusval ackompanjerar ”en sockerbagare här bor i staden….”

Jag var svårt förtjust i Tomtemaskinen när den gick som julkalender och i den här kapitelboken med illustrationer berättas allting igen. Om Pettson som tvingas bygga en tomtemaskin för att Findus ska få besök av tomten på julafton. Som vanligt härliga illustrationer av Sven Nordqvist.

Johans Jul av Eva von Zweigbergk utkom 1947 och skildrar hur Eva och hennes familj firar jul på övre Östermalm. Det är korvstoppning, presentinslagning, inköp av julgran och julbak. En färgstark beskrivning av hur en finare familj julstökade och firade jul i slutet av fyrtiotalet. Jag avgudar illustrationerna av Birger Lundquist!

Varje år släpper Raben & Sjögren en Adventsbok med 24 kapitel. Min favorit är Skorstensjul av Mårten Sandén och Lina Bodén. En vemodig och oerhört vackert illustrerad berättelse om några föräldralösa barn som bor på taken mitt i Stockholm. På centralstationen lär de känna den hemlösa farbrorn Niklasson som helt har glömt bort vem han är. De har tjugofyra dagar på sig att hjälpa honom att minnas!

Tomten och den röda halsduken av Lena Arro och Catarina Kruusval är en söt liten berättelse om en flicka som tappar bort sin röda halsduk – och vad som händer med den sedan. När jag läser den här boken blir jag helt lugn, för den är så stillsamt mysig.

Titta Madicken det snöar av Astrid Lindgren är den vackraste bilderbok jag någonsin sett. Ilon Wiklands illustrationer liknar ingenting annat. Ljuset, snön, stämningen. Hur hon fångat karaktärerna. Allt är perfektion! Skulle vilja ha varenda bild som en egen tavla!

Pettson får julbesök av Sven Nordqvist är en barndomsfavorit för mig. Den börjar med att Pettson skadar foten dagen innan julafton. De har varken julmat, julklappar eller julgran hemma! Hur ska det gå –  blir det någon jul i år? Varje gång jag läser den här boken blir jag rörd av den fina handlingen. Och illustrationerna är helt otroliga, man kan riktigt känna värmen stråla från sidorna. Sven Nordqvist är en fena på att fånga karaktärer och Pettsons förlägenhet, glädje och tacksamhet skildras så fint. Gillar också när grannarna dräller in med julmat och sällskap till Pettson. Alla har för stora tjocksockar, röda näsor, långkalsonger med knän och mössfrisyrer. Precis som är vartenda skönt långledigt jullov jag upplevt någonsin. Exakt sådär ser vi ut!

En bloggläsare skickade för några år sedan boken Hemma hos jultomten av Mauri Kunnas som en present. Den blev en omedelbar favorit hos barnen. Här får man följa med till tomtens hus, se när nissarna tillverkar julklappar, bakar och slår in paket. Och så får man se hur jultomten själv firar jul. Illustrationerna är fulla av roliga, knasiga detaljer och man kan sitta och titta länge med barnen.

Tomtegröt och Tulpaner av Lena Arro och Catarina Kruusval handlar om gubben Granström hans bror Sill-August och deras bråk inför julen. Den ena älskar nämligen att fira jul och den andra avskyr det! Hur ska det bli i den lilla stugan? Kommer de få någon julfrid i år?

Astrid Lindgrens Jul är en samling av Astrid Lindgrens julberättelser. I boken med tillhörande spelare kan man antingen läsa högt själv – eller lyssna på Astrid när hon berättar om julen i Bullerbyn, Katthult och på Bråkmakargatan. Den här är perfekt att ge till barnen när man läst färdigt för kvällen och de bara vill höra en saga till. Då får Astrid underhålla dem istället!

En av mina favoritillustratörer är Eva Eriksson och här har hon bildsatt Astrid Lindgrens bok Räven och Tomten. Ögongodis rakt igenom!

Visst kan Lotta nästan allting av Astrid Lindgren och Ilon Wikland är en klassisk julbok man bara måste ha i barnens bokhylla!

Tomten av Viktor Rydberg med målningar av Harald Wiberg är också en julklassiker man inte vill vara utan. Den här boken är jag mer förtjust i än vad barnen är. Kan försjunka i illustrationerna hur länge som helst. Tänker alltid på mormors ensligt belägna gård när jag läser den här. Där firade vi jul hela min barndom. Julkvällarna och nätterna minns jag precis som bokens omslag!

Slutligen måste jag ju tipsa om Kajsa Kavat av Astrid Lindgren och Ilon Wikland.  Pastellteckningarna är som karameller och berättelsen om Kajsa och hennes mormor är lika fin som första gången jag hörde den!

Så! Phu! Beröm om du lyckades läsa ända hit! Nu är jag hemskt nyfiken på om du har fler tips på härliga julböcker som jag har missat?

Här kan du höra ett poddavsnitt där jag läser några julfavoriter med Erica – fick galet mycket julstämning när vi spelade in det!

10 november, 2018

Inspiration till julen hittar man inte främst i inredningstidningar – utan i böcker och filmer. Helst barnfilmer av Astrid Lindgren.  Jag inser att jag själv är helt hjärntvättad av att ha sett Madicken och Barnen i Bullerbyns mysiga julfiranden som liten. Jag vill dekorera precis som dem och stämningen jag eftersöker är densamma som i filmerna! Och oftast tycker jag att den brukar infinna sig!

Jag har nu ett sådant jullängt att jag köpt hem Barnen i Bullerbyn för att se om för miljonte gången. Såklart för att det är mysigt att se ihop med barnen – men ärligt talat mest för min egen skull. Stilen är så underbar! Ska vi titta lite?

Hemma i Lisas kök i Mellangården är det så enkelt och vackert med v-spont och skomakarelampa. Och så den gamla vågen och de enkla vita keramikskålarna. Egentligen ingenting typiskt juligt i bild (förutom granen på väg att bäras in) men stämningen är underbar. Så här vill man ju ha det i december! Stå inne i sitt mysiga kök och stöka jul tillsammans,  elda i vedspisen och se snön singla ner utanför.

Och prick så här vill jag dekorera köket i jul. Halm, handbroderade gardiner i någon dov färg. En liten duk på skomakarlampan och krusat silkespapper som dekoration på alltifrån spisen till ljusstakar och möbler.

Inne hos Britta och Annas farfar är det så mysigt med alla murriga möbler och lampan med fransar. Och så fina farfar som har all tid i världen för sina barnbarn.

I julgranen hänger enkla äpplen och pepparkakor och små flätade hjärtkorgar.

Fint så att man smäller av vid julmiddagen!

För att inte tala om så fint det är när familjen öppnar julklapparna. Granen med de enkla dekorationerna. De dubbla bordsdukarna med en mönstrad duk över en vit och de vackra gamla träljusstakarna. Änglahår och enkla smällkarameller i granen. Fint alltihop.

Under nyårsvakan i Lisas rum vill man ju ha ALLTING som syns i bild! Hörnskåpet, blommiga bleka tapeten, granljusstaken, den broderade duken och bonaden på dörren. Och så den gammaldags karaffen med enbärsdricka.

Om det hemma hos Barnen i Bullerbyn är en enkel men vacker bonnajul – är det betydligt överdådigare hos Moster Jenny, som uppenbarligen har gott om kulor. Älskar även här den vita duken som bas med en röd löpare över. Den lågt hängande kristallkronan och den fina karaffen. Alla underbara 20-talsfrisyrer och klänningar. Här vill man ju kliva rakt in i bild och vara med!

Det är inte bara i Bullerbyn som jularna är mysiga. Hemma hos Madicken är det också väldigt fint. Köket är en dröm med sin ljusa panel och sitt vackra kakel. Jag gillar de röda ljusstakarna, brickbandet med samlingen brickor på väggen – och alla välputsade kopparkastruller. Plus Alva! Visst ville man ha en alldeles egen Alma när man var liten? Hon var så snäll! Grishuvudet med kristyr hoppar jag dock helst över.

Även här syns krusat silkespapper som fin dekoration. Och så klart härliga julbonader i bakgrunden!

Medan Barnen i Bullerbyn utspelar sig på 20-talet växer Lotta på Bråkmakargatan upp på 50-talet. Och även här finns massa julig inspiration. Köket är en pastellig femtiotalsdröm. Kolla in redalådorna! Den lilla handvevade vispen! De gulliga grytlapparna! Såå fint.

Men finast är det ändå hemma hos Tant Berg. Väldigt murrigt, tunga gamla möbler och fantastiska tapeter i fyrtiotalsstil. Och så söta Lotta i kalasbyxor med häng och för stor kofta!

Vill ni se mer inspirerande julmiljöer på film? Kolla in Kajsa Kavat, Godnatt Herr Luffare, Fanny och Alexander, Emil i Lönneberga, Saltkråkan och Pippi Långstrump.

Varsegod på förhand för julinspirationen!

8 november, 2018

Idag mår jag inget vidare. Nej faktiskt helt uruselt. Efter senaste dagarnas jobb med mycket fysisk ansträngning (för att vara gravid – inte för att vara en normalt fungerande person) dessutom ute i kylan  – har min gravidkropp gått sönder. Det gör ont i lungorna, i ryggen, i benen och axlarna. Fogarna ilar och värker och det skär som en kniv genom sidan av ryggen när jag försöker vända mig eller gå i trappor.

Igår kväll låg jag bara och snyftade och fick panik av smärtan som inte ens släppte när jag låg ner i fosterställning. Skönt då att ha en sjukgymnast till man. Som bäddade om mig med massor av bolster och kuddar så att varenda del av kroppen skulle vara avlastad från den andra. Låg som ett paket i sängen när jag tillslut somnade. Sov inte så bra men lyckades i alla fall ligga kvar i sängen i tolv timmar.

Förlåt för ynkligt gnäll, men ibland är det det enda som hjälper. Har lyckats jobba undan lite av det mest nödvändiga på förmiddagen – men nu ger jag upp. Har tänt ljus, satt på julmusik och kokat te.

Och plockat fram min samling med gamla jultidningar. Har sparat Lantliv, Gård & Torp och Sköna Hems julnummer sedan åtminstone tio år tillbaka. De går liksom inte ur tiden utan känns lika aktuella varje år. Att plocka fram och bläddra ger en välbehövlig stunds förströelse.

Något vettigare än det här får jag inte gjort resten av den här dagen i alla fall.

6 november, 2018

Hur ska julen pyntas? Ja, om du frågar mig finns inga frågetecken kring den saken! Det är liksom givet av sig själv.  Här kommer mina åtta ledstjärnor. Julen ska pyntas…

Med ätliga ting

Bruna pepparkakor spritsade med vit skir kristyr.

Dekorera med nötter, juläpplen, pepparkakshjärtan i julgran och fönster.

Frostad frukt, polkakäppar och röda vackra granatäpplen. Kristyrfigurer och handgjorda marsipangrisar. Förr i tiden var mycket av julpyntet ätligt – och det tycker jag gott det kan fortsätta vara.

Med gammaldags ting

Pappersbonader, trasmattor, rutiga tyger. Bolstermönster, handstöpta grenljus och löpare av linne.

Fotogenlampor och silverljusstakar.

Gamla saker gör julen genuinare.

Med doftande ting

Hyacinter, granris och apelsiner med nejlikor. Ett doftljus som luktar glögg eller saffran.

Juliga dofter lockar fram juliga minnen. Och har du svårt att komma i stämning kan det vara just dofterna du behöver addera!

Med naturliga ting

Ta vara på allt det vackra från naturen – som man gjorde förr! En julkärve ute…

och små adventsgranar inne.

Plocka in mossa och rönnbär – addera juliga blomster och halm.

Kottkrans där händer binder fast små kvistar med röda lingon i. Ur En Underbar Pod.

Och gran- enbär- och lingonsris i generösa fång.

Med handgjorda ting

Pappersgirlander och blomsterarrangemang. Kransar, vikta små tomtar, smällkarameller och flätade hjärtan till granen. Halmbockar och broderade juldukar.

Förr i tiden gjorde man i stort sett allt julpyssel själv och för hand. En tradition att hålla fast vid. Handgjort är personligare och mindre perfekt.

Med traditionella ting

Julpyntat fönster med burkar av plåt och tomte i papp.

Vilka traditioner man väljer spelar ingen roll – men poängen är att samma saker får återkomma år från år. Ta fram julgrejer du minns från din barndom eller sånt som gått i arv i släkten.

Eller som du helt enkelt haft tre jular tidigare och som nu nästan blivit tradition. Julen behöver inte vara trendig. Det är återupprepningen som är grejen!

Sånt som återkommer hos oss är en vacker gammal julkrubba med figurer från farmor. Buckliga julig plåtburkar från Jakobs släkting Tant Märta. Kulljusstakar och skira glaspumlor som är precis likadana som de mormor hade. Och så diverse loppisfyndade nygamla grejer som varje år pryder samma plats.

Med kitschiga ting

Lite lagom kitsch är fantastiskt! Överdådiga pumlor eller guldlametter till granen.

Småläbbiga tomtefigurer från fyrtiotalet. Eller en ovanligt gräslig pappersbonad.

Med en smula kitsch svänger det helt enkelt mer om julen!

Med många tända ljus

Både levande ljus och ljusslingor

På bord, i fönster och på hyllor.

Och så väl ute som inne. För att betvinga mörkret.

Ja, så ska julen pyntas om du frågar mig!

Dekorera som förr – gammeldags julpynt

5 november, 2018

Något av det första jag gör varje höst när jag får jullängtan är att gå på Tehörnan i Umeå och köpa minst ett hekto glöggte. Gärna två. Det är inte vilket glöggte som helst – tro mig för jag har provat andra fabrikat. Nej det är just glöggteet från Tehörnan det måste vara. Samma blandning som mamma köpte i alla år. Som vi drack hela december och sedan hela jularna hos mormor. Expediten plockar ner den stora burken med glöggte från väggen och skopar över i en brun pappåse med häftklammer runt. Ibland köper jag dubbelt upp och skickar resten till min syster. Det går inte att få tag på riktigt glöggte i Borås och hon måste ju också få sin ranson.

Sedan, när jag står där hemma i köket med mitt heta vatten och tekulan redo att fyllas av teet. Då känner jag doften och förflyttas till mormors hus. Blå skymning, meterhöga snödrivor. Jag står ensam i hennes kök och stirrar ut i det mörka. Fast klockan är strax efter två är det redan full skymning. Och alldeles tyst i huset. Så tyst att jag kan höra hur det susar i öronen. Alla vuxna har åkt till Jokkmokk för att handla mat. Jag och Anna är kvar hemma själva för att elda. Akvarellfärgerna och det nya blocket jag fått i julklapp står framme på bordet. Vi sitter på varsin sida om det och målar. Har släckt ner och tänt ljus. Och är noga med att hela tiden mata elden. Mormor blir inte glad om hon upptäcker att det slocknat i vedspisen. Inte när det är så kallt ute. Ur hörnskåpet plockar jag fram den silvriga plåtburken full med pepparkakor. Lägger upp några på ett fat, tillsammans med varsitt rullrån. Och så mäter jag upp några matskedar teblad ur den bruna påsen. Lägger i kastrullen med det heta vattnet. Doften av glöggte sprider sig i mormors kök. Och som vi njuter. Njuter av de där fridfulla timmarna innan alla vuxna kommer tillbaka. När huset är vårt och julafton redan har varit – men alla de skönaste dagarna på jullovet ligger framför en. Ja, de bästa dagarna på hela året!

Precis dit, precis då reser jag tillbaka i tanken.

Det är vad glöggteet gör med mig när jag dricker det. Så då förstår ni ju att jag måste köpa det varje år.

4 november, 2018

Jag bara varnar er. Eftersom Allhelgona är över och vi nu är är inne i november tänker jag börja julblogga!  Inte för att jag själv kommer ta fram allt julpynt redan i november – nej jag börjar alltid försiktigt för man får inte bränna krutet på en gång. Det ska ju räcka ända till tjugondag Knut! Jag väntar till exempel alltid med adventsstjärnor till första advent, och tomtar till åtminstone andra. Men andra juliga saker – som doftande blommor, mysiga recept, vinterpynt, pysseltips och klappideér – det börjar jag med redan nu.  För att jag vet att ni brukar fråga efter och önska det – och för att jag i år fått extra många önskemål från er på det temat.

Så nu kommer massa vintrig inspiration för att göra tiden fram till jul riktig njutbar. Så vi hinner insupa allt det underbara! Och jag smyger igång det. Lite åt gången. Men startskottet går nu!

5 januari, 2018

Å så härligt! I onsdagskväll kom min syster och systerdotter hit och hälsade på. De ska stanna ända till på måndag och vi ska bara göra jullovshärliga saker. Sparka, åka pulka, kanske besöka badhuset och spela massa spel. Min syster har visserligen en hel del jobb att sköta men jag är mest ledig.

Jag dukade i alla fall middag med rutig duk och grönt på bordet.

Det är så fint med gröna kvistar som bordsdekoration.

Vi har bäddat med madrasser på golvet i Bertils rum så nu sover kusinerna bredvid varandra. Och på morgonen går de upp och river ut hela vardagsrummet och bygger kojor. Rimlig deal för att vi i gengäld ska få sovmorgon.

Ett önskemål från bloggläsare har varit fler fina bilder – och ett annat önskemål på bloggen var fler bilder på stök. I detta inlägg hoppas jag göra er allihop nöjda. Detta är morgondisken. I väntan på att hanteras.

1 januari, 2018

Hujeda mig vilket nyårsfirande vi haft! Min bästis Elina och hennes familj kom hit och vi kalasade i ett helt dygn. Melker stod otålig och väntade på gästerna.

De kom mitt på dagen och då startade vi med ett rejält fika.

Tog tabberas på pepparkakorna och saffransbrödet.

Mycket som skulle avhandlas när man inte setts på en månad.

Granen står fortfarande så grön och grann i stugan och kommer stå kvar till tjugondag knut. I år köpte jag min på Blomsterlandet för 199 kronor. Så sjukt bra pris och så sjukt fin gran. De hjälpte mig att välja, förpackade den och bar ut den till bilen och allt. Sån service gillar jag!

Hela hemmet känns som en stor varm famn just nu. Med alla röda tyger, tantblommor, doftande hyacinter och tända ljus.

Efter fikat körde vi ut familjerna i arbete. Vi hjälptes åt att skotta taket till växthuset (som annars brakar ihop under tyngden).

Barnen hjälpte till lagom mycket.

Sedan tog vi fram sparkarna och körde tävling!

Snart blev det dags för nyårsmiddagen. Vi valde det enklaste möjliga (att laga till) nämligen skaldjur! Räkor, kräftor och…

Ostron. Jag hade ingen is så de fick ligga på en bädd av snö.

Vi skålade och pratade och tog en kvällspromenad – och i vanlig ordning när vi firar ihop – så höll vi på att glömma bort tolvslaget.

Jag bjöd på glassbomb med tomtebloss till efterrätt – och halv två på natten kom vi och alla barnen slutligen i säng.

Vi segade oss inte upp förrän vid elvatiden imorse och spenderade en fin, långsam nyårsdag tillsammans.

Gott nytt år på er alla fina läsare!

27 december, 2017

Vaknade helt förvirrad tidigt imorse av att Folke ville stiga upp och leka. Jag lyckades lura honom att ligga och gosa med mig ett tag men sedan smög vi ner i vardagsrummet och han fick kolla på film medan jag kollade på brasan i kaminen och halvslumrade. Vaknade sedan förvirrad en andra gång av den plötsliga hågkomsten av en Expressenkrönika som skulle in. Så det var bara att sätta igång och skriva. Fast först lite promenad runt byn. I så långsamt tempo som mina hostiga lungor tål.

Det är så trevlig att promenera i någon annans by än sin egna som omväxling. Man blir ju lite trött på utsikten hemma efter ett tag.

Mellandagarna borde vara dubbelt så många för det är en sådan skön stämning. Går runt i pyjamas, barnen är nöjda och leker med alla nya saker och så en massa goda matrester från julbordet som man kan proppa i sig.

Tack för alla svar i min läsarenkät förresten. Om du inte har svarat får du hemskt gärna göra det här. Den är öppen någon dag till!

26 december, 2017

Hoppas ni haft en fin julafton allesammans! I år firade vi med Jakobs släkt i hans mormors by så vi åkte dit dagen före julafton. Så härligt att vara tillsammans – vi blir femton stycken när alla är samlade. Jag tycker visserligen om att själv ordna jul – men ibland är det också skönt att resa bort och slippa alla förberedelser.

Tänk att jag inte tog en enda bild på julafton! (Förutom denna selfie tagen med mobiltelefon alltså). Tog inte ens fram kameran. Hade en tanke om att fota barnen i sina julfina kläder framför granen – men den ena ville hellre ha på sig mjukiskläder och en röd scarf runt huvudet och den andra bröt ihop för att jag inte tagit med någon finklänning utan bara skjorta (fail!) så han hade långkalsonger på sig. Jaja. Det blev inga fina bilder men en minnesvärd jul ändå.

Nu har Jakob åkt hem för att jobba lite men jag och barnen är kvar några dagar till. Vi spelar spel, åker pulka och jag äter ungefär ett dussin småkakor till frukost, mellanmål och kvällsfika varje dag. Mycket trevligt!

23 december, 2017

Sådan julefrid råder nu! Alla paket inslagna, huset ordentligt städat (nåja…kolla inte så noga i hörnen) och släkten samlad.

Igår firade vi in julledigheten med våra grannkompisar Stina och Emil och deras dotter. Jag hade tänkt dokumentera med det blev så trevligt att det inte hanns med.

Vi satt uppe sent, sent och surrade. Och medan la sig Bertil och Folke i soffan och somnade med fötterna i vädret.

En perfekt inledning på jullovet. Jag somnade som en gris vid tvåtiden på natten.

Och strax innan nio imorse blev jag väckt av Bertil och Jakob som kom med glöggte och lussekatter på sängen. Så himla fint!

Ifall vi inte hörs något mer innan julafton får jag önska God Jul till er allihopa – hur och var ni än firar! 

23 december, 2017

Sticker in med ett snabbt julgodis att göra så här dagen innan julafton. Den här fuskfudgen är underbar i konsistensen och inte allt för söt. Men välj en kvalitetschoklad istället för blockchoklad i smeten – det gör hela skillnaden på smaken.

Fuskfudge

Portioner

ca 50 bitar

Tid

ca 20 – 30 minuter

Ingredienser

  • 50 gram smör

  • 3 dl strösocker

  • 3 dl vispgrädde

  • 1 dl ljus sirap

  • 100 g mörk kvalitetschoklad (gärna minst 70 % kakaohalt)

  • En nypa salt

Gör så här

  • Smält smöret i en kastrull och häll på strösocker, vispgrädde och ljus sirap. Låt koka tills smeten klarar kulprovet. Hacka chokladen i mindre bitar och rör ner i smeten med en liten nypa salt (det balanserar smakerna). Häll genast upp i en ugnsform (typ gratängform) klädd med bakplåtspapper. Låt stelna och skär sedan i kuber. NJUT!

Tips – enkelt julgodis av choklad!

Sök på underbaraclaras.se

Inloggning Clara Premium

Kundtjänst

Har du frågor kring din order eller något annat som berör min butik, vänligen hör av dig till:

Eller använd formuläret nedan.